vrijdag 12 januari 2024

Recept van de maand - Aivar





Dit is een receptje uit de tijd, dat zoonlief
krantenbezorger was. Hij had de NRC en de Volkskrant
en fietste heel Bolsward door. 

De kookrubriek van de NRC werd in die tijd
verzorgd door Anne Scheepmaker.
Ze had altijd een recept met een verhaal, zo leuk!

Dit recept had ze opgedaan in het toenmalige Joegoslavië.
Het was zó gewoon, dat het nergens geschreven stond.
Iedere huisvrouw kende het gewoon.

Aivar
Voor een pot van ongeveer een halve liter heb je nodig:
1 kilo rode en gele paprika’s; 5 tenen knoflook; olie; azijn en zout.

Leg de gewassen paprika’s op een rooster in een voorverwarmde oven (250 graden). Draai ze na 20 minuten om. Je ziet al zwarte vlekjes ontstaan. Haal ze na ongeveer 3 kwartier uit de oven, leg ze in een schaal en dek die af met aluminium folie. Laat zo even afkoelen en trek dan de velletjes eraf. Ze zijn nu slap en ingedeukt. Je verwijdert ook de steeltjes en de zaadlijsten.

Hak nu de paprika’s en de knoflooktenen in stukjes. Roer er beetje bij beetje de olie door, zoals je dat doet bij het maken van mayonaise. Het wordt een dikkig mengsel. Roer er dan circa 2  eetlepels olijfolie door en breng het op smaak met wat zout.

Schep het over in een glazen pot  en bewaar het in de koelkast.

Heerlijk bij een tomatensalade, maar ook bij gegrilde kip of op een cracker. 

Ik had nog nooit zoiets gedaan als velletjes van paprika afschroeien. Maar, het was heerlijk en ik heb het vaak gemaakt. Gewoon overal lekker bij, ook bij bloemkool met aardappelen...


4 opmerkingen:

Ger zei

Lijkt me een lekker smeerseltje voor op de borrelplank.
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Janny zei

Dat lijkt me erg lekker en past bij van alles.

conny's quilts en creaties zei

Wat een leuk recept.

miekequilt zei

Dat ziet er weldra lekker uit. Velletjes verwijderen heb ik ook nog nooit gedaan, maar ik ga het nu uitproberen.