donderdag 23 mei 2024

Een nieuw project

 


Een tijd geleden las ik 
in, denk ik het blad Vezel, 
een artikel over iemand die op 
 een patroon van een tasje gevonden had.

Heel bijzonder: een combinatie van haken, breien
en textiel. Heel wat anders dan sokken of sjaaltjes breien..

Ik zocht een paar mooie lapjes bij elkaar 
en vond in de voorraden bijpassend garen.


eerst een bodem haken van een restant Norogaren.


Daarna steken opgenomen en op zoek naar
inbreipatroontjes.
In mijn bibliotheek van handwerkboeken
vond ik dit oude boekje. 
Vraag me niet hoe ik daar aan gekomen ben,
want ik heb werkelijk geen idee.
Waarschijnlijk in Noorwegen zelf gevonden,
want het kostte NKR 38,--
( omgerekend 3,29 euro).

Maar nu is het goud waard, met alle
randjes en patronen voor wanten, truien e.d.


Ik ga het patroontje rechtsboven
gebruiken voor het gebreide gedeelte. 




Na het breiwerk komt er bovenaan een mooi stofje
en wordt het zakje/tasje gevoerd. 
Dit tasje is, volgend Païvi , afgeleid van de
tasjes, die Finse vrouwen vroeger in gebruik hadden
om van alles in op te bergen. 
Je zou het nu een " projectbag" kunnen noemen.

je kunt de zeer uitgebreide uitleg met veel 
voorbeelden nog kopen via haar site. Daarna 
kun je het pdf bestand downloaden en uitprinten. 









7 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een leuk idee. Twee technieken bij elkaar. Het wordt vast heel erg leuk.

Hannie de Beer zei

Wat een leuk project! Super de combinatie van haken , breien en stof!

conny's quilts en creaties zei

Wat een leuk project!

Anoniem zei

Drie technieken natuurlijk!

Anoniem zei

En dat was ik miekequilt.

Frederika zei

Klinkt erg leuk. Wat grappig dat je in je noorse boekje patronen vond. Ik kijk uit naar het eindresultaat

Anny zei

O, dat lijkt me leuk! Handig al die mooie patroontjes.Ben benieuwd hoe het verder gaat.