zaterdag 4 mei 2024

Boekentips - Herdenking

 


Verspreid door de bieb staan verschillende thematafels.
Hier worden wisselende boekentitels uitgelicht.


Eén van die display tafels is nu ingericht 
met boeken over de oorlogstijd.

Ik vond er twee interessante titels en las eerst


Dit speelt tijdens de Eerste Wereldoorlog,
waar hoog in de Italiaanse Alpen een loopgravenoorlog uitgevochten 
wordt met Oostenrijk/Hongarije.
De manschappen hebben het erg moeilijk en, na een oproep,
dragen vrouwen en meisjes
uit de omliggende dorpen  elke
dag voorraden, medicijnen en alles wat nog meer
nodig is naar boven. Ze worden de Portatrici (de Dragers) genoemd.
Zelf zijn ze er ook niet best aantoe:
ondervoed en slecht gekleed klimmen
ze langs de flanken van de bergen
naar boven met hun zware manden op hun rug.
Vijf vrouwen worden gevolgd in hun soms hartverscheurende
belevenissen.
Beeldend geschreven, je ziet het gewoon vóór je,
heel aangrijpend. 
nu en dan legde ik het even weg, even bijkomen...
Maar heel erg mooi.



Hier ligt het tweede boek wat ik las:

Ook dit verhaal gaat over het werk van
een vergeten groep vrouwen:
in de Eerste én Tweede Wereldoorlog 
werkten Engelse, Belgische en Franse vrouwen
als spionne voor de Geallieerden
en deden heel belangrijk werk.
Ze hebben hier weinig tot geen erkenning voor gekregen.

In plaats van haar zwangerschap te laten afbreken
in Europa, gaat de Engelse Charlie, na afloop van de 
oorlog, in Frankrijk op zoek naar haar
verdwenen nichtje Rose. 
Ze komt in contact met Eve, een kettingrokende alcoholiste,
die in de Eerste Wereldoorlog zelf spionne was. 
Eve heeft zelf ook nog een rekening te vereffenen
en gaat, tegen betaling, met haar mee. 

Ook dit boek kun je zó verfilmen, er gebeurt
van alles en er komen heftige gebeurtenissen
aan het licht. 
Ook hier legde ik het boek nu en dan even weg,
maar het moest wél uit!

Misschien had ik beide boeken niet meteen achter elkaar
moeten lezen, maar ze zijn allebei érg goed geschreven 
en de verhalen zijn te belangrijk om over te slaan.
Aanraders, zeker in de periode dat we nu zelf herdenken.

2 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik lees zelf bijna nooit oorlogsboeken. Maar het eerste boek spreekt me wel aan.

Bertiebo zei

Je vorige tip Nineteen Steps heb ik met plezier gelezen. Je tweede boek nu spreekt me wel aan, ik zet het op een lijst. Dank