zaterdag 14 oktober 2023

Recept van de maand

 


Sorry, een dag te laat, maar hier is mijn recept van de maand

        Toen het gisteren ineens zo stormachtig en nat was ,

vind ik het tijd

 voor een voedzaam soeprecept.

Ik maak het al jaren: Indiase wortelsoep van een 

receptenkaartje van Jumbo.

nodig:

*knoflookteentjes 2 of 3, kleingesneden

*een paar flinke winterwortels

(ik nam een zak van een kilo mee) 

schoongemaakt en in blokjes gesneden

*kurkuma, komijnpoeder (elk twee theelepels)

*tenminste 1 liter water (of wat meer als je het te dik vindt)

*2 dl. kookroom, 2 bouillonblokjes

*blikje linzen (400 gr)

koriander, bosui

Heel simpel eigenlijk:

een scheutje olie verhitten en daar de knoflook met 

kurkuma en komijnpoeder lekker even aanbakken.

Gaat zo lekker ruiken, dat er uit de kamer geroepen wordt:

"wat maak je voor lekkers?"

De wortelblokjes een paar minuten meebakken 

(als je rode currypasta hebt, kun je dat ook nog meebakken).

Daarna het water en de kookroom toevoegen, aan de kook brengen

en een kwartiertje of 20 minuten latten pruttelen. 

Intussen de linzen afgieten en spoelen. Ik gooi driekwart ook in

de pan. Dan kun je, als de wortels gaar zijn, de soep pureren 

Voor de bite, het restant van de linzen toevoegen. 

Ook de bosui, die in ringetjes is gesneden, er in doen.

Serveren met naambrood, garneren met koriander en 

een beetje crème fraiche (of Griekse yoghurt). 

Helaas, de eerste portie is op, de rest zit in de vriezer.

Gister een dagje weggeweest en vergeten nog een paar foto's

van de pan met soep te maken. 

Voor meer (heerlijke) recepten van de andere deelnemers kun je kijken op de site 

van busybessy2



Geniet ervan!

 


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Beter laat dan nooit…😀
Na de vele recepten die ik binnen zag komen en waar ik de moeite nam om met plezier reactie achter te laten kan dat lekkere soeprecept van jou er zeker weten nog bij.En dat de gekozen ingrediënten een smakelijk geheel worden daar weet ik alles van omdat ik jaren geleden op mijn vorige blog er een blogpost van maakten die in grote lijnen op jou soep lijkt.Ga die binnenkort ook eens maken. Bedankt voor het delen.
https://hoorndesovervloeds.blogspot.com/search?q=Wortelsoep
Groet,Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

conny's quilts en creaties zei

Door lijkt me een heerlijke soep. Dank je voor het recept

Daphne zei

Ben dol op soep, helemaal als het een maaltijdsoep is, dat vind ik zó fijn om bv in het weekend te eten.
Bedankt voor dit leuke en (lijkt mij) lekker recept.

Elizabeth zei

Ik was bang dat je het vergeten was..., maar nee hoor...
Wij houden wel van dergelijke soepen. Onlangs hebben we nog linzensoep gegeten en gisteren pompoensoep. Dus ik ben wel blij met je recept, dat is een mooie aanvulling!

De Breimeisjes zei

Ik reageer ook nog eens anderhalve week later :-D Ik eet heel veel wortels! Rauw. Ik ben net terug van vakantie in Schotland en daar hebben ze best vaak wortelsoep op 't menu, ik heb een versie met pastinaak gehad, was ook lekker. Dit lijkt me ook wel wat.