woensdag 25 oktober 2023

Boekentips

 


Hé, hé - eindelijk komt ze weer binnen.
Met alle regen van de laatste dagen
heeft Julia de weg naar binnen weer gevonden:
bovenaan de zoldertrap staat een opbergdoos.
Daar ligt ze heerlijk op te dutten. 

Intussen lekt het op twee plekken in huis:
hier vlakbij op zolder: via de schoorsteen.
En beneden, bij de afvoer van het garagedak.
Nu en dan staat het aanrecht in de bijkeuken blank. 
(hangt van de windrichting af).

ActionMan overlegt met het timmerbedrijf:
schoorsteen is al jaren een zorgenkind - nu gaat hij eraf!
Voor de afvoer komt het installatiebedrijf en
na dagen van bakjes en schalen is het nu
(lijkt het) dicht. Maar ook hier moet
het timmerbedrijf zompige isolatieplaten vervangen.

Tussen het regelwerk door (heb je een vergunning nodig
om een schoorsteen van je dak te halen?)
 duik ik in een bibliotheekboek.


Een van mijn favoriete schrijfsters, Corina Bomann - Een kamer aan Zee
ik las al meer van haar,
hier en hier zie je twee oudere titels.

Ook deze keer vond ik het een boeiend verhaal: Kim stapt zonder enige bagage 
in de trein richting Cornwall, omdat haar vriend daar kort geleden is verongelukt.

Op de kliffen wordt ze aangesproken door Janet, een oude vrouw,
die haar in haar huis opneemt. 
 Janet geeft  het dagboek van een jonge, dove vrouw te lezen.
Het dagboek is van Leandra, een jonge dove vrouw, 
die door haar vader is uitgehuwelijkt aan een rijke
landeigenaar. Het is geen gelukkig huwelijk en ze vind
troost bij de vuurtorenwachter.

Het verhaal boeide me meteen, de personen spraken me aan
en het verhaal zit goed in elkaar. 



Julia showt het tweede boek: 
Het verhaal draait om de voedselvoorziening tijdens
de Tweede Wereldoorlog in Engeland.
Een kookwedstrijd om het voedsel, wat op de bon is,
een diner te bereiden. 
De prijs is de allereerste vrouwelijke presentator te worden
van het veelbeluisterde kookprogramma van de BBC.
Vier vrouwen gaan de uitdaging aan omdat ze een beter leven willen.
Hoe verder ik in het verhaal kwam, hoe meer het me greep.
Het is een verhaal, wat vertelt hoe de vrouwen thuis
in de oorlog moesten improviseren met alle beperkingen, die opgelegd werden. 

Jennifer heeft veel research gedaan:  het kookprogramma werd vanaf
1940 dagelijks door de BBC uitgezonden en kookwedstrijden waren geliefd.
Maar ook gesprekken met mensen, die deze periode hebben
meegemaakt (de rantsoenering duurde tot 1954).
De recepten van de dames in het boek zijn ook opgenomen.
Het zijn originele recepten, gevonden in archieven van o.a.
het Imperial War Museum. 
Het verhaal leest lekker, de vier vrouwen zijn sympathiek.
Eigenlijk is het een ode aan onverwachte vriendschap. 

Jennifer schreef eerder Het dameskoor van Chilbury.







3 opmerkingen:

Elizabeth zei

Ja, de poezen komen nu weer heel graag binnen slapen... Ik vind ze ook op de gekste plekjes.
Wat akelig die lekkage.. het kan zo'n rommel geven en schade toebrengen.
Hopelijk is het verholpen als de schoorsteen eraf is en de boel dicht!

miekequilt zei

Wat ellendig, die lekkage. Hopelijk kan alles goed opgelost worden. Bedankt voor de boekentip, ze gaan weer op mijn lijstje.
Fijne zondag!

Anny zei

Wat lastig zo'n lekkage. Maar het is ook verschrikkelijk nat. Zeker hier aan de kust.
Een kamer aan zee heb ik net uit. Prachtig. Ben nu begonnen aan de Waldfriede trilogie. Maar dat Duitsland van na de eerste wereldoorlog kost me moeite, Misschien wel door wat er in de wereld gebeurt.
Speciale groetjes voor Julia. De hondjes zeggen dat zij Sint hebben gevraagd om een vervroegd cadeautje: de dierwnwinkel heeft schattige regenjasjes. Die willen ze wel.