maandag 22 juni 2020

Was dit wel verstandig?



Jaren geleden (echt heel wat) kocht ik dit kleed -
het zou een tafelkleed worden. 
Thuis gekomen viel het niet echt goed bij Action Man
en het bleek te "gruizelen" er viel van alles uit.
Korreltjes wittig stof.

Kleed verdween naar het atelier: zonde om wet te doen,
maar "mag" je het wel uit elkaar slopen?
Stel je voor dat de Quiltpolitie op de stoep staat!
Vorige week was ik er helemaal klaar mee:
niet naar de Kringloop, maar uit elkaar halen!



Het afgelopen weekeinde ben ik er mee bezig geweest,
een hele klus..
Hier zie je de ondergrond lap te voorschijn komen,
daar kwam ook het witte stof vandaan.
Nu kon ik het ook goed bekijken: allerlei stukjes zijde
(vooral geborduurde halskanten) zijn als een puzzel
op een verstevigde ondergrond geplakt. Toen de lap vol gepuzzeld 
was, zijn er, over de "rafels" katoendraden gelegd,
die zijn met zwart garen vastgezet. Bies erom, de verkoop in...



De achtergrondlap was op verschillende plekken
gepatched: stukken aan elkaar gezet, extra lapjes erover.
Onregelmatig geverfd, ook het afwerkgaren op de "naden"
was niet door en door geverfd. 


Gistermiddag zette ik de lap in het water.
Tot mijn grote verbazing gaf het ontzettend af; 
schitterend turquoise water met wit bezinksel.
Had ik misschien een quilt met verborgen drugs gekocht?
(ActionMan heeft snel bedacht wat het kan zijn..)
Zelf denk ik meer aan kalkverf of misschien gesso?


Er bleef niet veel over van die lap. Er zijn gaten gevallen
waar het stiksel zat, er dreven losse lapjes in het water.



Toen die lap aan de lijn hing, gingen mijn zijden lapjes
ook in het water. Ik vertrouwde het niet meer:
heeft het hele werkstuk misschien een flinke plens verf gehad?

En ja, je snapt het al: weer turquoise water, nu gelukkig zonder wit poeder 
in het teiltje. Flink spoelen!
Hier ligt de oogst te drogen. Klik maar op de foto om
ze beter te zien. Het is allemaal machinaal geborduurd, geweldig vakmanschap.

In een volgende blog laat ik ze in detail zien. 

En wat nu? 
Ik wil met de kleinere, afvalsnippers aan het werk.
Collages maken bij voorbeeld. Er zoemt al wat rond in mijn hoofd...



3 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een prachtige stukjes heb je nu. En jou kennende komen er prachtige collages van. Ik verheug me nu al op de foto's.

Elizabeth zei

Oepsie, dat is wel een heel bijzonder kleed... Prachtig verhaal om te lezen en natuurlijk ben je creatief genoeg om in deze mislukkingen nog iets te zien!
Ja, ik zie ook al iets voor me...:)

Anny zei

Zou dat witte gruis niet gewoon lijm kunnen zijn? De ondrgrondlap valt misschien wat tegen. Maar die geborduurde stukken zijn wel uniek.