donderdag 1 augustus 2019

Kookboeken uit de oude doosch


Gelukkig is het vandaag een stuk koeler, gisteren heeft het zelfs flink geregend. 
Gistermiddag kreeg ik in de bieb allerlei "schuilgasten":
erg natte fietstoeristen (met kinderen), die dankbaar in het Leescafé 
gingen zitten. Intussen hingen er verschillende jassen en poncho's te drogen, 
maar er was koffie, de krantjes lagen klaar en de kinderen gingen
hun gang in de jeugdafdeling.
Heerlijk: boeken op de grond uitstallen en iets uitkiezen,
daarna in de voorleesstoel of op het bankje lezen.....
Tevreden uitstraling!

Thuis ben ik weer aan het opruimen/uitsorteren.
Deze kookboekjes kunnen toch wel weg?

Het boekje "Gasovengeheimen" kreeg je, als je een Pelgrimfornuis aanschafte.
Hier staat een recept voor appeltaart in, wat we thuis graag gebruikten.
"Zelfstandig Koken"komt waarschijnlijk bij mijn Beppe vandaan.
Net zoals "Praktische Recepten en Menu's voor de Huisvrouw"
Uitstraling is dertiger jaren, dus dat zou kloppen. 


Toen ik het nog eens doorkeek, zag ik, dat dit boekje een uitgave
van de Fabriek van Maggi's Voedingsmiddelen te Amsterdam is.




Het is echt praktisch: menu's voor elk jaargetijde, zon- en feestdagen,
 en vastendagen .



Wat is er veel veranderd in onze kookgewoontes!

Kijk eens naar dit zuurkoolrecept: eerst kook je de zuurkool al een half uur, 
en dan de aardappelen erop en nóg drie kwartier (ik mis ineens de witte bonen...)
Die moeten er ook bij, misschien kom je daarom op die extra tijd. 

En ja, je maakt het af met boter én Maggi!

Er is aandacht voor restverwerking: Vleeschkoekjes - van resten vleesch en resten aardappelen.
Wat denk je van een vleeschpannenkoek? (Twee dikke pannenkoeken met daartussen
warme vleesresten, die gebonden zijn met maïzena, melk en maggi).



5 opmerkingen:

Marguerite zei

Ik ben ook aan het ruimen.
Heel veel gaat er weg.
Kan nu eenmaal niet alles bewaren en het staat alleen nog in de kast om afgestoft te moeten worden.
Maar of ik die kookboeken weg zou kunnen doen? Ik weet het niet...

Truus zei

Leuk deze oude kookboeken.
Als jij ze niet wilt houden kun je bij Maggi vragen of zij misschien belangstelling hebben hiervoor.
Succes met het opruimen -vind het niet gemakkelijk!
groetjes, Truus uit Drenthe

Antoinette van Schaik zei

Wat leuk om te lezen, ik blader graag door de Katholieke Illustraties van mijn tante Anna. Ook zo nostalgisch. Of er veel is veranderd aan kookgewoontes? 10 gram zout staat bij het zuurkoolrecept met witte boonen, je moet er niet aan denken, samen met de maggi is het gerecht bremzout.

miekequilt zei

Nee, niet wegdoen. Daar kan je leuke enveloppen van maken.

Anny zei

Er zijn nog wel mensen die deze boekjes verzamelen! Ikke niet hoor! En: uit Gasovengeheimen bakten wij op school altijd de kokoskoekjes. Staat nog in mijn aantekeningen: voor kokoskoekjes op het examen het recept uit Gasovengeheimen gebruiken.
Je moet er toch niet aan denken dat je zolang de zuurkool kookt?