vrijdag 9 februari 2024

Recept van de Maand - Romige kipcurry met vijgen

 









Ik ben altijd geinteresseerd

geweest in de keuken uit India.

Een paar jaar geleden vond ik  in het

kookboek Made in India - een geweldig kookboek,

dit eenvoudige recept met kip.

Het recept is al vaak gemaakt, dat kun je wel zien aan de vlekken.


Romige kipcurry met vijgen (4 pers.)

10 zachte, gedroogde vijgen, 800 gr kippendijen

3 dl. griekse yoghurt, 1 theelepel garam masala

flinke theelepel zout, een scheutje chilipoeder

olie om in te bakken, 2 kleine uien, in ringen gesneden

1 kaneelstokje, 4 teentjes knoflook

een flink stuk gember, geschild en geraspt.

Overgiet de vijgen met kokend water en laat ze weken,

tot ze zachter zijn.

Verwijder overtollig vet van de kippendijen en snijd ze in reepjes.

Doe ze in een grote kom met de yoghurt, zout, 

garam masala en wat chilipoeder.

Laat de vijgen uitlekken, snijd ze in kleine stukjes en

doe die bij het kipmengsel. Schep goed door en 

laat het een tijdje marineren. 


Verhit de olie op een halfhoog vuur en doe de uien

met het kaneelstokje erbij. Lekker bruin laten worden.

Bak de knoflook en gember 4-5 minuten mee met de uien 

en voeg dan het kipmengsel toe. 

Laat het mengsel met het deksel erop 15-20 minuten stoven

tot het gaar is. 

De curry wordt bij het garen donkerder van kleur (komt van de vijgen)

en het zal wat inkoken zodat er een lekkere, gebonden saus ontstaat.

Haal het kaneelstokje eruit voor je opdient.


Heerlijk met basmatirijst en een frisse salade, 

daar varieer ik mee: gewone sla, worteltjessalade.


6 opmerkingen:

juffrouw Ooievaar zei

Mmmm dat klinkt exht heerlijk.
Een keer anders eten dan als uit de Hollandse keuken is een goed idee.
Groetjes Anita

Elizabeth zei

Kipcurry, mmmm... Ik zou er niet zo snel vijgen bij gezocht hebben, maar misschien is dat juist wel een verrassende combinatie!

De Breimeisjes zei

Dat klinkt lekker!

Ilse * BY IK * zei

Dit klinkt echt heerlijk met de vijgen erbij. Bedankt voor 't delen!
Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

Anoniem zei

Lijkt mij lekker recept en zal eens kijken waar ik die gedroogde berg vijgen hier in de buurt kan kopen.Ik ken ze wel want had ze ooit in een cadeau pakket.
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

In de weer zei

Aan de ingrediënten te zien, lijkt me dit het proberen waard !