vrijdag 26 oktober 2018

Lezen en meer




Dit is iets om door te denken: ik lees een boek en wat doe ik daar mee?

Ik kan niet zo goed overschakelen, als ik een boek uit heb.
Nog een tijdje daarna, denk ik na over het verhaal, de afloop, 
het hoe en wat ervan. 
Je kunt tegenwoordig ook een onderwerp op internet opzoeken,
in het geval van de Zeven Zussen-serie bijvoorbeeld.
In het eerste deel, het verhaal over het ontwerp en de bouw van
het grote Christusbeeld.
In deel twee de muziekgeschiedenis in Noorwegen.

Maar ook andere verhalen waar gebeurd, of gebaseerd op recente gebeurtenissen,
kunnen je nog een hele tijd bezig houden. 

Nu en dan leest collega mij een nieuw prentenboek voor.

Deze bijvoorbeeld:


Handje? - van Tjibbe Veldkamp


Meisje moet vader een handje geven, want ze gaan naar huis.



Dochtertje was van plan naar de apen te gaan..


en kijk eens, wat er gebeurt?
de vaders zijn allebei te druk met andere dingen om te merken,
wat de kinderen doen.

Zo gaat door het hele prentenboek,
dochtertje gaat van de ene hand naar de andere 
en beleeft allerlei avonturen. (gaat ook langs de apen)
Allemaal ouders, die te druk zijn om te merken,
wat er om hen heen gebeurt.
Er is heel veel te zien en nodigt uit tot aanwijzen en met elkaar praten

Het is maar een prentenboek, maar de boodschappen is heel duidelijk:
waar ben je mee bezig? doe één ding tegelijk!




De col is af,daar ligt ze, lekker onder een dekentje, te drogen.


7 opmerkingen:

Anny zei

Dat is een heel goed idee: een ding tegelijk! Maar intussen hou ik toch maar een half oogje op de hondjes die zitten te knabbelen. Nu is het nog rustig maar voor ik het weet wil er eentje ruilen. Sommigeboeken blijven nog lang bij je na het lezen. Zo blijft het ook leerzaam. Die serie van de zeven zusters is zo goed. En zelfs in Trouw stond een goede recensie... Ik lees nu De maanroos van Lucinds Riley. Start in India. Met India heb ik altijd een beetje moeite. Waarom weet ik niet. Op de middelbare school maakte ik een werkstuk over het land en het is voor mij altijd een raadselachtig land gebleven.Benieuwd hoe het boek zich verder ontwikkeld. Gezellig weekend. Anny.

Marguerite zei

Het leven is zo gejaagd.
Dat laat dit boek heel goed zien.
Één ding tegelijk lukt me haast nooit.
Zal het ook eens proberen...

Anny zei

Sorry, dat was De nachtroos. Maanroos?

Elizabeth zei

Tja, een poos geleden moest iedereen zo nodig multitasken.. En daar komen we wel van terug. En toch blijft er wat van die gejaagdheid hangen als je er eenmaal aan mee hebt gedaan, vind ik. Ik betrap mezelf er regelmatig op! Mooi prentenboek...
Ja, een boek net uit hebben is helemaal niet leuk. Dan moet je toch schakelen...
Ik ben nu bezig met John Grisham en daar heb ik er een aantal van liggen en mijn neef heeft ze allemaal en ik mag lenen wat ik wil! Dus voorlopig ben ik onder de pannen...
Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

sanpiseth40 zei

I love your posts and everything looks wonderful. I love your idea thanks for sharing.
ดูหนังออนไลน์

Truus zei

Grappig maar tegelijkertijd een triest verhaal in het prentenboek en zou eerder voor de ouders moeten zijn dan voor de doelgroep.
Sinds een aantal jaren probeer ik het steeds bij 1 ding tegelijk te houden en meestal lukt dat prima en geeft een ontspannen gevoel.
Mooie sjaal!
Geweldige schrijfster is Lucinda Riley en al haar boeken zijn zo dik -heerlijk!
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

kaneeltje zei

Hoorde mijn vriendin ook over de zeven zussen maar ze wist toen even niet wie de schrijver is, weet jij het wel?
Helaas is die telefoon handig maar ook zó bepalend in deze tijd. Mensen en vooral de jeugd denken niet zonder te kunnen, een hele grote weekstoring zou eens goed zijn....
Jij kunt dit prentenboek veel aanbevelen in de bieb!