woensdag 10 oktober 2018

Boekentips


Op de tafel met nieuwe boeken in Sneek lag het nieuwe boek van Corina Bomann: De Rozentuin.
Oh, wat een gelukje had ik daar... Nét voor de uitlening begon, legde ik het in mijn locker. Heerlijk vooruitzicht voor de komende week!

En ik werd niet teleurgesteld. Alexa, die in Berlijn woont, waar ze een literair agentschap heeft, wordt naar het ziekbed van haar moeder Cornelia geroepen. Die woont in Hamburg en heeft daar een boekwinkel. Ze heeft in de winkel een beroerte gekregen en ligt nu in coma in het ziekenhuis. Alexa moet nu beslissingen voor haar moeder nemen. De behandelend arts vraagt of haar moeder een medische volmacht heeft opgesteld. Dit is een moeilijke situatie voor Alexa, zij en haar moeder hebben heel weinig contact. Er is altijd spanning tussen hen en haar vader, waar ze wel heel goed mee omging, is nog niet zo lang geleden overleden.

Alexa gaat naar de boekhandel en woning van haar moeder om te zoeken naar een volmacht. Tijdens haar zoektocht komen de herinneringen over een nare gebeurtenis uit haar jeugd terug: haar moeder is toen drie maanden spoorloos geweest. Toen ze, zonder verklaring, weer terug kwam, was haar liefhebbende houding tegen Alexa totaal omgeslagen. Vanaf die tijd kan ze niets meer goed doen en wordt ze door haar moeder afgewezen.
Terwijl Alexa bezig is in de winkel, krijgt ze bezoek van een oudere Amerikaanse heer, die naar Cornelia vraagt. Hoe kunnen die twee elkaar gekend hebben?

Spil in het verhaal is de stormnacht van 16 februari 1962, waar tijdens noodweer dijken zijn doorgebroken waardoor delen van Hamburg onder water zijn komen te staan. Er kwamen meer dan 300 mensen om en huizen werden verwoest.

Het verhaal is eigenlijk de menselijke kant van de ramp, welke invloed heeft die gebeurtenis gehad op de levens van gewone mensen?

Daarna las ik ook nog De Geheimen van Roscarbury Hall, van Ann O'Loughlin. Weer een verhaal over een moeder, die haar dochter verstoot. Vreemd, om dat thema meteen weer te treffen.

Twee zussen wonen op een verwaarloosd landgoed in Ierland. Sinds lange tijd communiceren ze alleen nog via briefjes met elkaar. In een poging geld te verdienen opent de ene zus, Ella, een tearoom in het huis. Eén van de bezoekers is Debbie, een jonge Amerikaanse vrouw, die op zoek is naar haar familie. Ze is geadopteerd en zoekt nu haar echte moeder.

Er speelt heel veel in het verhaal: overspel door de man van Ella, jaloezie, verlies van een kind, onrechtmatige adoptie via de nonnen van het nabijgelegen klooster. Dit vond ik een heftig onderwerp,
maar dankzij alle onthullingen van de laatste jaren over de katholieke kerk, keek ik er niet van op.
Het verhaal springt wat heen en weer, je moet blijven opletten, maar wel een mooi verhaal.

Ann heeft nog een boek geschreven: De Vrouw van de Rechter. Ik ga op zoek....

Beide boeken gaven genoeg afleiding om mijn verkoudheid in toom te houden. Aanraders, dus

4 opmerkingen:

Elizabeth zei

Boeken om je helemaal in te verliezen.. heerlijk... Ik houd er van om vroeg naar bed te gaan en dan nog een hele tijd te liggen lezen.
Maar deze boeken zijn vrij recent uitgekomen denk ik.. en als ik dan in de bieb kom, zijn ze er niet. Natuurlijk kan ik titels aanvragen, maar daar kom ik dan weer niet toe.
Ik bewaar dus maar een lijstje van schrijvers/titels; tot voor kort op een briefje in m'n portemonnee, maar nu op m'n mobiel. Heb ik ze toch altijd bij de hand en als ik in de bibliotheek ben, check ik even..
Fijne zondag, groetjes v. Elizabeth

Truus zei

Bedankt weer voor deze tips en ga ze weer aanvragen.
Soms duurt het wel erg lang voor het binnen is maar dat mag de pret niet drukken.
Zonnige zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

Anny zei

Beide boeken lijken echte aanraders! Op het lijstje dus. Ik geniet echt van je tips en zit zodoende nooit zonder een heerlijk boek.
Gelukkig ben je weer aan de slag.
Op mijn iPad kan ik niet inloggen en dus lastig reacties plaatsen. Ik moet altijd de laptop hebben pom te reageren op blogjes. Lastig. En oh, lekker laat.

sanpiseth40 zei

I love your posts and everything looks wonderful. I love your idea thanks for sharing.
ดูหนังออนไลน์