donderdag 1 november 2018

Een Affo - net op tijd!


Het is me gelukt de col af te hebben, voor de kou inviel.
Het sterrenmutsje kwam te voorschijn uit de wintermand,
ik weet niet meer, hoe oud het is. 
Niet zelf gebreid,maar het past toch heel mooi bij de jas en het breiwerk.



Lekker warm ging ik zondagmorgen al vroeg een wandeling maken.
Het had gevroren en het licht was prachtig. 


Dat vroege uur kwam van het begin van de wintertijd. 
Ik had geen moeite met dat extra uur,
maar Julia wel!

Ze zat om half zes naast mijn kussen op haar horloge te tikken:
"Hoe zit dat hier!
Opstaan, het is al half zeven!"
Hadden we alle klokken verzet, behalve die in haar maagje.....

Ze is namelijk op diëet, en dan houd je de klok wel in de gaten.
Dus een beetje rekken met aaien en aanhalen, maar dan begint
de baas ook te sputteren.
Dus, de dag begon best wel vroeg, maar de wandeling was erg fijn.

Daarna kwam de oude dame uit de flat koffie drinken en,
omdat we toch vroeg waren, gingen we met haar uit rijden.
Even naar Harlingen om naar het houten scheepje te kijken, wat
prinses Margriet de dag er voor gedoopt had.




Het was druk op de kade, veel Harlingers kwamen een kijkje nemen. 
Het is maar klein eigenlijk, als je er zo bij staat.
Er is jaren, door vrijwilligers aan gewerkt en nu ligt het in het water.
Hier kun je er meer over lezen.

De afwerking moet nog wel: de mast natuurlijk en de tuigage.

Bijzonder, hoe de mensen toen in dit soort kleine scheepjes de wereld over voeren.
Wat zullen ze bang geweest zijn als ze in een storm terecht kwamen. 
Of in het ijs, zoals Willem Barentz zelf. 

Prinses Margriet heeft ook de naam bekend gemaakt: 
het schip heet: "De Witte Swaen". 





4 opmerkingen:

Anny zei

Mooi setje voor een koude dag! Die arme Julia! Hoe kon je nu vergeten om de tijdklok in haar maatje te verzetten? De hondjes zijn hier helemaal bij de tijd... alleen kunnen ze beter in donker kijken dan een mens en willen zien het pikkedonker met de bal buitenspelen... Zou daar ook een klok voor zijn? Dat schip zag ik op tv. Moet er niet aan denken om het zeegat uit te trekken met zo’n klein ding!

Marguerite zei

Ik vond ook dat het maar erg klein was. En waar lieten ze al die mannen?
Je col is mooi op tijd af. Piet Paulusma voorspeld een heftige winter...

Elizabeth zei

De muts maakt het helemaal compleet! Wat een prachtige set heb je nu... De steek van de col is zo mooi. Fijn dat je hem nu kan dragen.
Ik ben benieuwd wat voor winter we krijgen. Van mij mag het ECHT winter worden!
Inderdaad.. de poezen.. ik merk het 's middags... Normaal krijgen ze aan het einde van de middag vlees en nu komen ze al veel eerder bietsen...

Gonny zei

Lang geleden Irene, maar daar ben ik dan weer.
Ik vind je col prachtig en wat staat het sterrenmutsje er leuk bij!
De biologische klok van onze hond was ook nog niet bijgesteld, maar een dag later zat ze alweer helemaal in ons ritme en ging het weer prima.
Fijn weekend!