dinsdag 4 juni 2024

Boekentips

 


Het is heerlijk weer om te lezen,
helaas nog niet vaak buiten in het zonnetje,
maar uit de wind kan het toch.

Ik nam De Schemertuin - Sara Nisha Adams mee naar huis
omdat ik aangetrokken werd door de omslag met 
het silhouet van een vos bij volle maan.
Ook het gegeven: een overwoekerde tuin
tussen twee huizen in een straattje in Londen, maakte me nieuwsgierig.

Winston en Bernice zijn buren, maar ze liggen elkaar
totaal niet. 
De overwoekerde tuin tussen de huizen wordt niet gebruikt.
Winston is eenzaam, zijn vriend Lewis heeft alleen
aandacht voor zijn veeleisende baan bij de bank.
Bernice is net gescheiden en woont sinds kort met haar zoontje
naast hem. 

Op een dag krijgt Winston een brief met ingesloten knipsels
over de tuin, die vroeger een soort gemeenschapstuin
was en werd onderhouden door twee buren/vriendinnen.

Het boek is opgedeeld in seizoenen, die starten met een
dagboekfragment van één van de oude buren.
Dan komt er steeds een stuk over het heden: 
Winston en Bernice beginnen samen de tuin op te knappen.

De tuin zorgde in het verleden voor verbinding in de kleine buurtgemeenschap
waar verschillende culturen samenleven.
Langzaam maar zeker groeit er, door de enveloppen met
foto's en knipsels, die Winston en Bernice in hun brievenbus vinden,
weer een samenwerking en komt de tuin tot leven.
Echt een mooi, rijk verhaal - een aanrader.

Echt een heerlijk boek voor de zomer: het speelt op
het Duitse Waddeneiland Spiekeroog. 

Maike erft totaal onverwacht van de tante van haar man
een huis en twee vakantieappartementen op
het eiland. Ze heeft een paar keer bij tante Hilde gelogeerd
en genoot altijd van de sfeer op het eiland.

Maike heeft zelf behoefte aan een nieuwe start en
vertrekt naar het eiland. Alleen voelt ze zich daar
niet echt welkom. Haar man is het niet eens met
de beslissing van tante - hij is tenslotte écht
familie.
Een verhaal wat lekker wegleest. De schrijfster komt
vaak op Spiekeroog en dat kun je merken.
Het belang van de bootverbinding, de geschiedenis van het eiland
en het belang van de natuur.
Dit is deel 1 van de  Eilandhuis-serie. Ik zag, dat
deel 2 al in het Duits verschenen is. Dat verhaal 
speelt zich af in de herfst en begin winter. 




 


4 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Het is zeker heerlijk om te lezen! Het mag nog iets warmer worden om buiten te zitten, maar de laatste jaren luister ik naar boeken. een abonnement op storytell! Tijdens het strijken en hobbyen . ben ik er mee begonnen tijdens de ziekte van mijn man. Gewoon geen tijd om een boek te lezen. En nu blijf ik het maar doen. Heerlijk toch!

miekequilt zei

Wat een goede tips. Vooral het eerste spreekt me aan. Ga ik op mijn lijstje zetten

De Breimeisjes zei

Die boeken lijken mij ook leuk, bedankt voor de tips!

Miriam zei

Het klinkt als leuke boeken, dus dankjewel voor de tip!