dinsdag 18 juni 2024

Bezoekje aan de tentoonstelling "Blauwe Handen".

                                                                                      



Ik las een stukje over deze tentoonstelling
op het blog van Tweedehandswerk
en sprak af met vriendin:
dit moesten we zien!
Ik heb ooit een lezing van Ien Rappolt bijgewoond 
en we hebben samen twee workshops bij haar gedaan. 

De tentoonstelling is in het Museum van de Valse Kunst 
en er is ook een prachtige collectie glas.
De tentoonstelling van Ien is ge-wel-dig: wat
een schitterende collectie kleding is hier te zien. 





Het borduurwerk zó verfijnd en
ook zo kleurig, de kleding prachtig gemaakt
veel geverfd met indigo
(vandaar die blauwe handen),
mutsjes, draagdoeken voor baby's...
je kijkt je ogen uit!
Ook de collectie glas is prachtig:
Scandinavische, Chinese en Italiaanse
merken staan te pronk in de vitrines.



De rondleiding langs de vervalsingen
hebben we overgeslagen, want er stond nog 
een bezoek aan Hawar in Oldeberkoop op het programma.

We bekeken de tentoonstelling "Geleend Landschap"
waarbij we uitleg kregen van de kunstenares Miranda Vissers,
en daarna ook snuffelen in de enorme collectie materialen
en praten over met andere bezoekers over je eigen en elkaars projecten.


Mijn tasje was ook meegekomen, want het blad Vezel wordt
hier "gemaakt". Het werd bewonderd en Meinie vertelde,
hoe fijn het is om resultaat te zien van de artikelen in het blad.
Het is ooit begonnen als de Spin- en Weefkrant, maar is
nu uitgegroeid tot een breder georiënteerd blad met o.a.verven met 
natuurlijke verfsoorten - eco-dying, het tasjes artikel - heel afwisselend.
De bedoeling is te inspireren en hoe leuk is het dan om 
ook het resultaat te zien. Een foto van mijn tasje ging meteen naar
de schrijfster van het artikel.


Thuis stalde ik de aan winsten uit:
de catalogus van de tentoonstelling
(eerder te zien in het museum De Kantfabriek
in Horst),
prachtig verlooppgaren van Schöppel
en nog twee handige schaaltjes van Bunzlau
uit de geweldige boek/cadeau/tekenmaterialenwinkel.

Lekker bijgekletst, schitterende kleding bekeken,
genieten bij Hawar en ook 
nog een tamelijk zonnige dag.
Toppie!!





4 opmerkingen:

Frederika zei

Dat lijkt me inderdaad een mooie tentoonstelling. En dan nog even bij Hawar langs, wauw. Een heerlijk dagje uit lijkt mij

conny's quilts en creaties zei

Wat een fijne dag uit. Dat was een inspirerend uitstapje

Hannie de Beer zei

Lijkt me een fraaie expositie . Ik zag ooit een tentoonstelling van Ien Rappart in Horst. Het glas is ook geweldig!
Zeker ook fijn, het bezoek aan Hawar !

miekequilt zei

Wat een geweldig leuke dag uit. Ik hoop zaterdag nog naar Vledder te kunnen.