vrijdag 28 juni 2024

Probleemgevalletje - borduren

 


Tegenwoordig zitten alle projecten 
in een "projectbag", maar ik ben eigenlijk
meer een mandjes/koffertjes figuur.

Afgelopen weken was ik aan het rommelen
op mijn kamertje en schaamde mij 
over de nog-niet-afgemaakte projecten.

Zoals in dit roze mandje, 
 daar zit een borduurwerk in wat niet af is.


De patroontjes zijn van Blackbird Designs
en ik had een flinke lap borduurstof
liggen. Dus, in 2018 ben ik heerlijk
bezig geweest, tot de lap vol was.
Ik stapte over naar een zelfde soort
stof, ook een restlap en
borduurde verder.
Toen bleek het patroon toch iets
groter uit te vallen.
Ik heb het aantal draden per cm. geteld en dat is hetzelfde.
Maar de stof vóelt anders..


Omdat ik het project wel af wil maken
borduurde ik op restjes van de goede stof
verder, en nu zit ik heb ik een probleem:
te dicht op de rand!

Hoe krijg je het voor elkaar,
hoeveel ervaring heb je eigenlijk?
Ik schaam me er vreselijk voor!
Volgens het patroon naai je deze twee 
heel zorgvuldig aan elkaar, zodat ze samen
even groot zijn als de andere vierkantjes.
Maar die ruimte zit er niet meer in.
Ze liggen nu, zorgvuldig gespeld,
aan de kant - even goed nadenken -
hoe los ik dit op?



Op deze foto zie je het " beetje te grote"
vierkantje met daarnaast het begin 
van een nieuw blok.
Het kómt af, al weet ik nog niet hoe.
Het idee van de ontwerpster is, dat je alles tot
een soort merklap aan elkaar naait.
Nu ze niet allemaal even groot zijn, moet daar iets voor bedacht
worden: randje stof om de "kleine" misschien?

De simpelste oplossing is allemaal speldenkussentjes..

Intussen denk ik ook na over nóg een 3 techniekentasje.
In de bieb vond ik een boek over Mochilla haken.
Nog niet eerder gedaan, maar dat zou prachtig zijn voor 
een mooie bodem.
Tijd voor een proef!










7 opmerkingen:

miekequilt zei

O wat jammer. Ik zou niet weten hoe je het op kunt lossen, maar een randje stof om de kleintjes lijkt me de enige oplossing.

anja zei

Een oplossing heb ik niet voor je, maar ik ben blij met de tekst waar je mee begon.
Ik houd ook van mandjes/koffertjes, en heb geen enkele projectbag, zoals je die nu zoveel ziet.

Hannie de Beer zei

lijkt mij ook het beste , een randje van stof. wat heb je veel mooie borduursels!

Elizabeth zei

Oepsie, dat komt me een beetje bekend voor... Ik had het met een klein borduurtje en heb het toen maar weg gegooid...
Misschien kun je er een klein strookje van dezelfde borduurstof aanzetten? Dat valt minder op dan een ander stofje.
Het is wel heel mooi borduurwerk hoor; ik houd van die stijl!
Hier ook geen projectbags hoor, ben je mal... Gewoon weer even een modeverschijnsel, denk ik. Maar iedereen mag het zelf weten natuurlijk.
Fijn weekend gewenst!

conny's quilts en creaties zei

Wat vervelend dat het niet klopt. Een passend randje stof tussen alle blokje zou een idee zijn of wat kleine bijpassende randjes borduren en er tussen voegen. Hogelijk gaat het je lukken, de blokjes zijn zo leuk.

Ger zei

Oh wat een fijne borduurwerkjes,ik hou daar zo van.
Vroeger toen mijn handen het nog toe lieten borduurden ik ook graag.
Maar helaas kan ik je geen tips aanreiken om je probleem op te lossen.
Lees vaak bij andere creatieve en handwerkende blog dames die meestal wel goede raad kunnen geven.
Succes!

De Breimeisjes zei

O, wat een tegenslag, zo jammer!Ik hoop dat je het goede idee binnenkrijgt.