vrijdag 8 september 2023

Recept van de Maand

 





Midden jaren 80 zat ik in de Handwerkcommissie van de (toen nog) Plattelandsvrouwen
in Friesland. Elke jaar organiseerden we een grote handwerktentoonstelling.
Er waren altijd veel inzendingen en we namen een week voor de beoordeling ervan.
Er was een prijzensysteem en het niveau was heel hoog. 

De Commissie zat een week bij elkaar 
en dan moet er ook voor de catering gezorgd worden.
Eén van de dames had dat onder haar hoede en het was elke keer weer heerlijk.
Ik kreeg toen van haar dit recept:

Pilaf van Appie

500 gr varkensvlees in stukjes, 1 grote ui (gesnipperd) en evt wat knoflook,
1 blikje tomatenpuree, 1 doosje champignons, 1 blik perziken, 
1 bouillontablet, scheutje ketjap, peper en chilipoeder, 
stukjes gember met wat gembersiroop

Vlees aanbraden, de gesnipperde ui (en knoflook) erbij fruiten. 
bestuiven met wat bloem om een gebonden saus te krijgen.
Champignons en tomatenpuree erbij en een kwartiertje laten sudderen. 
Dan het sap van de perziken en alle kruiden erbij doen. 
Vlak voor het opdienen kleingesneden perziken er door roeren.
Serveren met rijst en een salade. 

Het was thuis meteen een hit en aan het papier met het handschrift van Appie
kun je wel zien, dat het heel vaak gemaakt is. 

Dit is mijn bijdrage aan  Recept van de Maand, kijk voor meer deelnemers 
en hun recepten op het blog 

Nog even een aanvulling: varkensvlees heeft naar mijn gevoel iets meer tijd nodig. 
Ik sneed het in kleine stukjes. Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk altijd stukjes kippendij.









9 opmerkingen:

Lot zei

Die heb ik ook een tijd regelmatig gemaakt. Een van die recepten die erg lekker zijn, maar die je na een tijdje vergeet.
Leuk om weer eens op menu te zetten.
Dit is echt het leuke van het RvdM die variatie

Josephine zei

Wat leuk dat ik dit recept nu bij jou na lange tijd weer eens tegenkom.
Pilaf van Appie, bijna nostalgie. Wat heb ik dit gerecht vaak gemaakt,
ook als er mensen kwamen eten maakte ik het ook af en toe en eigenlijk
iedereen vond het altijd heerlijk.
Binnenkort komt het hier ook weer op tafel. Bedankt Irene voor dit
heerlijke recept dat tevens leuke herinneringen naar boven heeft gehaald.

miekequilt zei

En ook hier weer een leuk recept. Pilaf, het klinkt heerlijk.

Daphne zei

Oooooh ja, Pilaf.
Ik vind het zo lekker en het is niet moeilijk om te maken.
Ik sla door recept op, ziet er lekker uit.
Ga het, deze maand nog, uitproberen.

Elizabeth zei

Ik heb nog nooit Pilaf gemaakt, dus jouw recept gaat daar vast verandering in brengen!
En leuk om te lezen waar je recept vandaan komt. Tjonge, ga er maar aan staan, die catering.
Is het varkensvlees echt gaar na een kwartiertje sudderen? Ik vind varkensvlees zo snel taai, maar misschien kan ik er niet goed mee overweg...

conny's quilts en creaties zei

Heerlijk. Ik zijn recept van vroeger toen ik op kamer woonde en nu vergeten was. Dank je

Dientje zei

Herinneringen aan ten, camping en op kamers wonen. Leuk om weer tegen te komen. Ga het maken. Groet, Dientje

Annet zei

Grappig, dit recept heb ik jaren geleden eens van iemand gekregen. Ik was het helemaal vergeten, nu kan ik het eindelijk weer eens maken.

Ger zei

leuk om het pilaf recept hier weer eens tegen te komen.Toen onze straat 50 jaar bestond(inmiddels al weer 34 jaar geleden)werd dat met een groots straatfeest gevierd en konden de bewoners een maaltijd met eigen recept maken wat op die dag op de feestelijk aangeklede kraampjes gezet kon worden om elkaars eten te proeven.Onder de ruim 20 ingediende en klaargemaakte gerechten waren maar liefst 3 pilaf potjes waaronder die van jou Irene.Later zijn alle receppten gebundeld en heeft mijn buurvrouw Coos Storm er leuke tekeningen bij gemaakt.Vraag me nu af hoe toen dat recept zonder sociale netwerken zo'n hype heeft kunnen worden door heel NL.De zoete Chinese tomatensoep met veel knoflook en appelmoes was in die tijd ook zeer populair in bijna wel elk gezin.