zondag 10 oktober 2021

Boekentips

 



Ik las  "De verborgen apotheek" van Sarah Penner. 

Collega gaf me het, toen ik laatst even binnen liep in de bibliotheek.

"Hier, dit is een mooie, probeer 'm maar eens" zei ze.

Haha, net zoals ik zelf vroeger ook graag een boek meegaf...

En, ze heeft gelijk: Boeiend!

Twee verhaallijnen - het begint in 1791:

Nella, de apotheker wacht op een klant,

alleen... wat bijzonder is: ze heeft haar werkplek op een verborgen

plaats. Haar moeder, waarbij ze in de leer is geweest behandelde

vrouwenklachten en haar apotheek stond goed bekend. 

Maar Nella geeft medicijnen mee om te doden

of te vergiftigen, daarom werkt ze in het verborgene.

De tweede lijn speelt in het heden: historicus Caroline is in Londen om

haar tiende huwelijksdag te vieren. Maar, ze is alleen,

want ze heeft haar man betrapt op overspel.

Als ze in een impuls meedoet met mudlarking : zoeken naar

vondsten op de vloedlijn van de Theems, vindt ze een oud apothekersflesje.

Ze gaat op zoek naar meer informatie en ja, dan wordt het spannend!


Het tweede boek is "Dubbelleven" van Judith Lennox.

Speelt in het begin van de Tweede Wereldoorlog. 

Rowan en Thea krijgen bericht, dat hun vader ernstig ziek is

en gaan naar Schotland om hem nog een keer te zien. 

Sophie woont met

haar man en twee zoons in Londen.

Haar man gaat er een paar dagen naar Schotland en komt niet terug.

Ze ontdekt dat hij plotseling overleden is en dat zijn beide dochters

de begrafenis regelen.

Haar man heeft een dubbelleven geleid en had een gezin, waar Sophie

het bestaan niet van wist. Rowan en Thea zijn óók zijn kinderen.

Beide gezinnen krijgen wel contact met elkaar, alles ten tijde van de Blitz.

Beide boeken zijn mooi - de sfeer in 1791 wordt goed beschreven -de armoe, het zware leven

van gewone mensen....

Het is het debuut van Sue, ik ben benieuwd naar het volgende boek!

Wat me ook aansprak: de oude plattegrond van Londen, waar je alle plekken

waar iets gebeurt, kunt opzoeken. 



En een man met een dubbelleven, daar kun je ook nog een tijdje over nadenken.

Hoe houdt je dat vol? 

"Probeer ze maar!" , zou mijn collega zeggen.

:

1 opmerking:

Marguerite zei

Zet ze op mijn lijstje