donderdag 1 april 2021

Voorlezen is fijn

 







Zelf ben ik dol op lezen  - als kind zat ik altijd met de neus in boeken. 

Zó veel te ontdekken en dat kon allemaal door boeken te lezen. 

Toen ik dus, nadat ik met ActionMan getrouwd was, ontdekte dat mijn

stiefzoon echt, never niet, vrijwillig een boek ging zitten lezen, schrok ik wel.

Gelukkig is er een eenvoudige oplossing: voorlezen!

Hij was nog maar 8 jaar oud, dus 's avonds, voor het slapen, gingen

we,  lekker op zijn bed, samen op avontuur. 


 We zijn geëindigd met De Hobbit en In de ban van de Ring.

Daar tussen zaten Professor Zegelak (en zijn vrouw Zieltje), Moem en nog veel meer.

(heel bijzonder, dat deze oude boeken nog in de catalogus staan)

Een kind moet toch kennis maken met allerlei bijzondere figuren? 

Bovendien was het een mooie manier om hem (en zijn zusjes - elke zes weken)

op bed te krijgen :

 als jullie nu op bed gaan, kom ik zo dadelijk een tijdje voorlezen

 en daarna mogen jullie zelf ook nog een tijdje lezen. 

Werkte altijd (dat was nog in de tijd zonder mobieltjes heb je wel door...). 

In de bieb wordt ook graag voorgelezen,  

denk aan de Nationale  Voorleesdagen, altijd feest!

Collega doet  het zo vaak mogelijk. 

Ik heb ook goede herinneringen aan de keren,

dat ik zelf voorgelezen werd uit een nieuw prentenboek,,

als we in het kantoortje nieuwe boeken inwerkten. 


In  nummer 2  van Flow (2-2021)is een boekje bijgesloten 

met verhalen uit het boek "Tijd voor Jezelf" van Kathryn Nicolai. 

De (korte) verhalen vielen in de smaak en ik ontdekte haar podcast,

Nothing Much Happens waar ze verhalen (in het Engels) voorleest. 

Meteen uitgeprobeerd: met oortjes

in bed en lekker luisteren. 


Heerlijk op momenten dat je niet kunt stoppen met nadenken/ piekeren.

Lees je zelf ook voor?

Niet alleen kinderen vinden het fijn, grote mensen ook!

4 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Vroeger heb ik de kinderen wel voorgelezen, maar het zijn beiden nooit lezers geworden.
Op mijn werk (in een zorginstelling) is het iedere week op een vaste dag en tijdstip voorlezen. Ik ben daar zelf niet bij, maar er is altijd wel veel animo voor.

miekequilt zei

vroeger heb ik de kinderen veel voorgelezen. Heerlijk ons ik dat. Gelukkig vinden de kleinkinderen het ook fijn. Het boek van Kathryn heb ik ook. Heerlijk om te lezen.
Fijne Paasdagen!

Anny zei

Voorlezen of voorgelezen worden: heerlijk. Zelfs de leraar Nederlands op de middelbare school deed het nog. Enik las werkeljk alles wat los en vast zat. Zelfs het blad voor de bloembllenhandel en mijn vader vakblad voor groenten en fruit!

In de weer zei

Ik heb onze kinderen ook altijd voorgelezen en onze dochter is ook een echte lezer geworden. Onze zoon leest ook, maar minder dan zij.
Daarna heb ik mijn oppaskinderen voorgelezen en daarna onze kleinkinderen.
Jammer genoeg is dat nu afgelopen, maar twee van hen zijn boek scout geworden via de bieb. Leuk hoor.