donderdag 10 september 2020

Sloooow Stitching





Slow Stitching - hoe vertaal je dat?
Langzaam borduren?
Hoe je het ook wil noemen, het gaat inderdaad traag.
Maar ook: geen vooropgezet plan - 
Wel bedenken dat er een rechthoekig boorduurtje
gemaakt gaat worden, maar niet vooraf weten hoe het
er uit zal gaan zien. 
Ik zocht wel lapjes uit, die in kleur bij mijn pagina's
passen. Toen eenmaal de ondergrond gekozen was,
zocht ik in de restjesbak naar iets bijpassends.
Dat werd het bruine lapjes met een soort zigzagpatroon.
Stukje fiberfill erachter en daarna vastzetten, hier 
met verloopgaren van Valdani. Dat is grappig omdat
er dan vanzelf na een tijdje een andere kleur komt. 
En inderdaad is het sloooow....  : lapje moet op die ondergrond
en je mag zelf weten hoe je dat doet. Grote of kleine steken,
recht of schuin - helemaal niet belangrijk dat ze verschillend zijn.
Heel ontspannend, als het maar vast komt te zitten. 

Rechts nog een paar pagina's, sommige met 
reststofjes er op.
Lang leve de bak met restjes...



Dit is een voorbeeld waar het geborduurde rondje vastgezet is
op de ondergrond. Met een stencil en reliëfpasta nog 
een beetje leven aangebracht. 

En natuurlijk gaan de dagelijkse pagina's ook verder:


Deze spread vind ik wel grappig geworden:
Links het meisje wat droomt over haar toekomst als glamourdame.
Rechts iemand waarvan de haren te berge rijzen als ze het
keurige figuurtje uit een tijdschrift ziet: Never! Nooit niet!


compositie in bruintinten
 



De laatste met een titel uit een tijdschrift voor hooggevoeligheid:
"een kamertje in mijn hoofd" - waar ik heen ga, als de wereld even te veel is.

3 opmerkingen:

Elizabeth zei

Het klinkt al zo loom ook... slow stitching... Voor mezelf laat ik het onvertaald; ik vind Engels zo mooi klinken en de woorden hebben vaak een diepere betekenis.
Ik blijf je werk goed volgen, vind het reuze interessant. Maar op dit moment heb ik nog geen ruimte in mijn hoofd om het te proberen.
Wat een leuke pagina's in je zwarte boekje, dat zwart doet echt iets hè...
Afgelopen week heb ik ook een dubbele pagina gemaakt met restjes uit de schoenendoos.
Maar ik mistte toch wat toen ik klaar was. En nu ik naar jouw creaties kijk, zie ik het... een foto of afbeelding van een mens, een dier, een plant of een ding...
Fijn weekend!

Anny zei

Wat knap dat het je iedere dag weer lukt om een mooie pagina te maken. Ik weet net welke ik de mooiste vind. Ze hebben allemaal wel de hoofdprijs verdiend.
Het borduren is laten gebeuren. Daar kan wel iets bijzonders uit voortkomen.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik snel moet borduren! Borduren is gewoon een slowproces.Bij breien zie je nog weleens mensen die dat reuzesnel kunnen. maar borduren?

miekequilt zei

Zoals altijd ben ik weer helemaal onder de indruk van wat je maakt. Het lijkt me heerlijk om zo te kunnen werken, lekker vrij en met een prachtig resultaat.