woensdag 8 mei 2019

Verwonderen


Tijdens de Boekenweek, eerder dit jaar, bekeek ik 5 documentaires 
van Frans Bromet . Hij filmde in 8 verschillende bibliotheken, waaronder verschillende
in Utrecht. Je zag goed hoeveel er tegenwoordig te doen is in de gemiddelde bibliotheek.
Het loopt van taallessen en computerhulp tot creatieve café's.

Maandagmorgen kregen de medewerksters van onze bibliotheken in Sneek
uitleg over de activiteiten van het FabLab.
Het is een plek in de bibliotheek, waar je met computergestuurde apparatuur
aan het werk kunt - mogelijkheden ontdekken en uitproberen.



De enthousiaste vrijwilligers hebben ons uitgelegd hoe een laserprinter werkt




Ook de 3 D printer werd uitgelegd: het materiaal op de rol aan de achterkant
wordt verhit en een spuitmondje print het patroontje wat je eerst,via een computerbestand,
ingevoerd hebt.Niet alleen een plat kroontje maar ook natuurlijk echte voorwerpen.
Er lag een aantal voorbeelden voor ons klaar om de rand van printer.

Het is bedoeld voor jeugd activiteiten: kinderen kennis laten maken,
stimuleren om er dingen voor te bedenken. 

Goed, dat wij, als medewerksters, deze uitleg kregen. 
Je moet toch in elk geval iets weten over een activiteit, die aangeboden wordt.
Ik verwonderde me over alle mogelijkheden. 

Thuis verwonderde ik me over al het moois, wat er in de tuin staat:
het gebroken hartje schiet omhoog, de salomonszegel is in een paar dagen tijd
uitgerold en de lelietjes van dalen zitten vol bloeistengels.





Ik had maandagmiddag ook een magisch moment:
vader met zoon en dochtertje: het jongetje wil graag weten,
waar de dierenboeken staan.
Ik wees de weg en liet de kast met boeken zien:
het kind hapte echt naar adem! Wow, hij wist niet wat hij zag...

Welk dier wil je over lezen? Hij pakte een boek over kikkers, eentje over dinosaurussen
en ook een encyclopedie. 

Vader vertelde, dat het kind thuis kwam en zei: " ik wil boeken over dieren lezen".
"Dan gaan we naar de bieb", zei de vader en daar waren ze dan.
En dan kun je van alles kiezen en later terug komen voor meer.....

Dat was verwonderen optima forma!

4 opmerkingen:

kaneeltje zei

Ja, je moet met de tijd meegaan.Leuk dat dat bij jullie in de bieb kan!
En mooi dat kinderen zich nog steeds verwonderen over boeken...

Truus zei

Geweldig de reactie van deze jongen -dat zijn momenten om te koesteren.
Gelukkig zijn niet alle kinderen alleen maar van computers en tv kijken.
Goed weekend
groetjes, Truus uit Drenthe

Elizabeth zei

Fijn dat er nog jonge kinderen met plezier een boekenkast induiken..!
Dat 3-d printen schijnt geweldig te zijn, ik heb me er nog nooit in verdiept. Ben wel benieuwd hoe de jeugd dit vind. Leuk dat jullie eerst de uitleg krijgen, anders kun je ook niet sturen als dat nodig mocht zijn..
Fijn weekend!

Anny zei

Ach, die arme biebmedewerkers moeten ook alles kunnen tegenwoordig. Gelukkig is het buiten genieten. En ja, er woont heel veel familie van me in Engeland. Allemaal gaan boeren net voor de oorlog. Dus allemaal stokoud.