donderdag 23 mei 2019

Breirollen



Afgelopen zaterdag, 18 mei, was het weer `Joure onder de Wol` allemaal kramen met wol in allerlei soorten. De schapen van Landschapsbeheer Terra werden op een mooie, beschaduwde plek geschoren. De scheerders `hangen` tijdens het scheren in een soort trapeze. Dat zal het werk zéker wat lichter maken.


Op het kleine pleintje voor de RKkerk waren niet alleen kramen,maar ook een ontmoetingsplek.
Het was heerlijk om er even te gaan zitten om een praatje te maken.
Bij Kleur en Draad viel ik als een blok voor deze lieve kleurtjes. 


Dat wordt weer een prachtige sjaal!

Wat ik erg interessant vond, was de stand  van het HISteam:
een schitterende breirol lag uitgespreid, klaar om bewonderd te worden.
Ik vind ze schitterend en ben er zelf ook wel mee bezig geweest.
Niet zo fijn en ook niet zo lang als het voorbeeld in Joure.
Of ik a.u.b. wel foto's van Beppe's breirolwilde opsturen?

Thuis gekomen werd de breirol van Grote Beppe 
(ja, ik had ook een Kleine Beppe - hoe houd je als klein kind anders de beide oma's uit elkaar?) 
te voorschijn gehaald.





Er is ook een mutsje, 
waarschijnlijk werd op school een miniatuurversie
gebreid.
Het zigzagpatroontje zit ook in de breirol!




In dat bruine boekje staan heel veel pratroontjes, die ook op 
de breirollen terug komen. Waarschijnlijk gebruikte de handwerkjuf
dit boekje als leidraad in haar lessen. 

(ps. ik zie nu ook,dat de datuminstelling op de foto's niet klopt)

In HZG 182 staat ook een artikel over het HISteam.

4 opmerkingen:

Truus zei

Leuk deze breirol en prachtige kleur breiwol heb je gekocht.
De breirol van mijn moeder is naar een zus gegaan en geen idee waar dat is gebleven.
Veel breiplezier en gezellig weekend
groetjes, Truus uit Drenthe

Marguerite zei

Ik liep ook rond in Joure, hadden we elkaar kunnen zien/spreken.
Heb zelf niets gekocht, maar vond de diverse wolletjes prachtig.
Maar had geen idee wat ik er van/mee kon maken.
De diverse kleuren wol bij elkaar waren super.
Ben ook helemaal verliefd op de drie Alpaca's die daar net geschoren, zichtbaar zich zelf schaamde omdat ze zo bloot waren...

In de weer zei

Breirollen daar had ik nog nooit van gehoord of gezien. Onze handwerkjuf vroeger op school had dat niet.
Ik vind ze heel mooi en echt iets om te bewaren. Zou het streekgebonden kunnen zijn .

Anny zei

Wat een prachtige wolletjes heb je gekocht! ik kan heel slecht reageren op je blog omdat inloggen via de Ipad bij mij niet lukt... ik lees je wel hoor.