zaterdag 1 september 2018

Quilts Under de Toer



Vrije middag, mooi weer, even er op uit.
In samenhang met Leeuwarden Culturele Hoofdstad werd er
in de Martinikerk in Sneek
een tentoonstelling gehouden van het werk van Klazien Hoomans.
Niet alleen in Fryslân bekend, ook bekend van haar werk
voor het Quiltersgilde.


Meteen bij binnenkomst was het al gezellig: een paar dames waren druk aan het werk
met kleine werkstukken. Ik werd meteen bijgepraat door meneer Hoomans:
graag na afloop van mijn bezoek iets noteren in het gastenboek!

In de zelfde ruimte was het winkeltje van Atelier Quiltlokaal opgesteld,
waar druk gebruik van gemaakt.


Dit was, volgens mij, de meest recente quilt van Klazien. Een juweeltje van applicatie
en prachtige kleuren op de zwarte achtergrond.
Terecht hoog gehangen, want zo kon je hem goed bestuderen,
zonder gevaar van aanraking.



Het werk van Klazien is mij het best bekend van deze vlakvullende patronen.
Met heel veel verschillende lapjes en een druk patroon een mooie, rustige quilt maken.
Verschillende leden van mijn quiltgroep hebben jarenlang, in een andere groep,
opdrachten van haar uitgewerkt. In de stijl van "neem een patroon, vergroot of verklein, vervorm,
maak je eigen invulling". Precies was je hier ziet.



ge-wel-dig!


Dit vond ik wel de allermooiste
het gestreepte vlak op die rode ondergrond
(gevalletje- te weinig streepjesstof, begreep ik -
maar daardoor juist een topper)



en dan sta je te studeren - hoe is dit genaaid?
(ben er niet echt uitgekomen,
nader onderzoek volgt)

Na het bezoek nog even de stad in,
maar dat was niet zo'n succes.
Te veel moeder met kinderen, die nog van alles nodig hebben,
voor ze maandag weer naar school gaan.

Dan maar terug naar het vervoermiddel.
Ook spannend, want spiksplinter nieuw...
ik was er nog niet alleen mee op stap geweest.
Best eng, vind ik dat. 



Maar hij kan van alles:
zelf achteruit kijken met een camera,
als je thuis bent, vertelt hij, hoe hard je gemiddeld gereden hebt,
hoeveel kilometers en in hoeveel tijd....
Vast nog meer, maar dit vond ik al heel wat. 

(jammer,nooit meer stiekum jakkeren over de Friese dijkjes in de buurt,
niet meer kijken hoe hard hij kan (en ik durf) -

ook niet zeggen, dat je naar Groningen gaat en dan denken:
weet je wat: ik ga de Afsluitdijk over,
want de Baas kan thuis alles zien op de APP, 
zelfs controleren of de auto wel op slot is gedaan).

Nu ben ik via de binnenweggetjes naar huis gereden
en genoten van het mooie weer en het gras, wat weer mooi groen geworden is. 


2 opmerkingen:

Marguerite zei

Mooi waren de quilts in het echt he!
Ik heb ook bij verschillende staan te kijken/puzzelen hoe ze gemaakt zijn.
Weet wel dat ik nu een keer een quilt wil maken met alleen rode of alleen blauwe stofjes.

Anny zei

Prachtige Baltimore en die rood witte quilts vormen samen een indrukwekkende serie.
Veel veilige kilometers! Met zulke achterlichten is parkeerhulp geen luxe. Biij mij zouden ze direct sneuvelen. Mijn volgende auto moet zo’n hulpje zeker hebben. Ik reed pas met een auto die dat ook had en oh, wat is dat gemakkelijk.