vrijdag 28 september 2018

Begrijpend lezen


Een tijdje geleden vertelde collega van de jeugdafdeling over een klassenbezoek van groep 3 in de bibliotheek. Dit vindt ze altijd erg leuk om te doen, die groep is net begonnen met lezen. Ze zijn altijd heel enthousiast, als ze uitleg krijgen en willen graag alle boekjes bekijken, die ze misschien al kunnen lezen.

Deze keer had ze er een paar jongens bij, die lezen stom vonden. Wat moesten ze er mee, want ze gingen toch alles op de computer doen. Collega had deze houding nog niet eerder meegemaakt.

Ze heeft hen uitgelegd, dat je toch eerst moet kunnen lezen, wat er op je beeldscherm staat....

En vooral, ook begrijpen wat er staat. En dat je dat pas kunt, door te oefenen. En, terwijl je oefent, leest je mooie verhalen over de belevenissen van andere kinderen. Of over interessante dingen.

Nou, de heren waren van zichzelf al cool en waren niet geheel overtuigd...

Gelukkig heeft collega veel ervaring,, dus ze vindt het vooral heel bijzonder.

De term "begrijpend lezen" blijft je hele leven actueel, in mijn geval het lezen van en breipatroon.
(hoe cool zou dat bij deze jongens overkomen?).
Het gaat hier over een patroon van een Amerikaanse site: een col in de herringbonestitch. Beetje rondkijken op het grote Web leverde mij de Nederlandse naam: visgraatsteek. Met een filmpje erbij, had ik het snel door (visueel ingesteld...). Dus, zie bovenstaande foto - proeflapje gebreid en daar wérd ik toch blij van!!

Daarna besloten, dat dit meteen uitgeprobeerd moet worden. Mijn plaatselijke breiwinkel heeft prachtige wol en ik begon meteen.


Alleen, klein detail, het proeflapje is heen en weer gebreid, terwijl de col op de rondbreinaald gedaan wordt. Geen probleem, de steek zit al in de vingers, starten maar!
Gistermiddag had ik vrij, heerlijk weer, fijn buiten breien!


het ziet er prachtig uit en wat ligt die wol mooi....
Toch voelde het niet goed,
even het voorbeeld erbij.

Oh, hedenmijntijd...

.ik heb niet de hele visgraat gebreid, de andere helft van de steek
moet ook nog!
Als je heen en weer breit, ontstaat het vanzelf omdat je een toer
recht en een toer averecht breit.
Op een rondbreinaald brei je steeds recht. 

En nu komt de term "begrijpend lezen" om de hoek:
ik heb maar één regel van het patroon gelezen,
ik snapte de rest van de plaatjes ook al niet goed...

en ja, zo hoort het te zijn:


Dit is hoe het er gisteravond uitzag,
ik ben eerst maar op bed gegaan.
Altijd goed om er een nachtje over te slapen.

Haal ik alles uit?
Brei ik vanaf hier de hele visgraatsteek?
Dan kan ik de col afsluiten met een zelfde rand als wat ik nu heb. 

Toch beter opletten: goed lezen kan je veel tijd en moeite kosten....

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh, dit is de derde keer dat ik het probeer. Het lukt me niet om in te loggen voor mijn blog. Maar die halve steek is ook al mooi. Breibeschrijvingen kunnen soms best ongewikkeld zijn. Een nachtje slapen doet vaak wonderen. En als je dit kunt kun je ook wel toe up sokken breien hoor!

Truus zei

Wat een aparte steek maar wel met een leuk effect!
Succes met je col.
Gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

anja zei

ik zou kiezen om gewoon verder te gaan, en dan zoals je schrijft, eindigen met eenzelfde rand als waarmee je begon. Ik vind beide echt heel erg mooi!