donderdag 14 maart 2013

Textielschatten - vervolg


Een werkstukje van schoonmoeder - allerlei manier om naadjes te maken.




Deze hoort daar ook bij, is het niet super? Toen leerden de meisjes nog verstellen - nu doen we het laken weg als het dun wordt in het midden.


En wat vind je van deze werkstukken? Onderaan heeft ze geleerd hoe je een tussenzetsel in de stof maakt. De beide kledingstukjes zijn ook heel mooi: het broekje heeft twee verschillende manieren om het pijpje af te werken. Het jakje heeft een mooi gehaakt kantje als afwerking. 



Onderin mijn mandje ligt dit geborduurde mutsje - let wel: het is tuleborduursel. Zó fijn en soepel van materiaal. Toen ik net in Friesland woonde heb ik een korte kursus  tuleboduren gevolgd bij de Fryske Academie. Niet zo eenvoudig, hoor! De tule, die je nu koopt is heel hard en tamelijk grof. Dit is heel oude, katoenen tule. Ik denk, dat het een mutsje voor over het oorijzer is. 

3 opmerkingen:

Willy zei

Daar zitten hel wat uurtjes werk in. Het tule mutsje is prachtig en zo fijntjes. Eigenlijk zonde dat het onder in het mandje bewaard wordt.

ireneinhetatelier zei

Ik laat het daar niet meer onderin liggen! En toch is de vraag bij al dit mooie werk: wat doe je er nu mee? Ik bewaar het zorgvuldig en leg het nu en dan "te pronk", maar wat verder? Wie kan of wil het hebben? Waar kan ik het naar toe brengen? Wil ik dat nu? Of later? Moeilijk!

Monica zei

Wow, dit zijn ware schatten, prachtige werken die ik verzamel voor een projectje wat wij 'oud goed' noemen. Oud omdat het tegenwoordig niet meer zó gemaakt wordt en goed omdat dat zowel aanduidt dat het stof is maar ook in de zin van prachtig