Posts tonen met het label Zwedenreis. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Zwedenreis. Alle posts tonen

maandag 24 juni 2013

Straatbeeld - Stockholm



Ik begin altijd met de gebouwen van een stad te fotograferen - hier zie je de prachtige statige panden in het centrum van Stockholm. Stoer, hoog, met prachtige details.


              


Dit zijn straatjes in de Gamle Stan, even weg van alle toeristen is het heerlijk rustig.

Dan begint mijn blik op andere dingen te vallen:


Wat doet die man daar? Even beter kijken: hij is bezig de gevel bij te werken - beneden staat zijn maat met het cementmolentje....

En kijk hier eens even, wat is dat voor leuk, houten prieeltje?
Een oude telefooncel - het is zelfs Rijkstelefoon!




En wat denk je hiervan? Dit vraagt om nader kijkwerk... geen brievenbussen, want: geen naam of nummer erop. Wat dan? Hé, daar is er nog eentje:



Dit is een brievenbus, die aan een woonhuis hangt. Leuk, grappig - maar nu die andere "huisjes". Na een tijdje zie ik een postbodemevrouw, die met haar sleutel een huisje openmaakt en er een pakketje post uit haalt. Even vragen, hoe het zit! De mevrouw moet lachen om mijn vraag (weer zo'n nieuwsgierige toerist, zie ik haar denken - de gekste vragen stellen ze je).

Kijk, dat gaat dus zo: 's morgens sorteert zij de post voor haar wijk en maakt er bundeltjes van. Die worden door collega, in een busje, in de verschillende "huisjes" langs haar route gelegd. Als zij er bezig is, kan zij zo steeds weer een stapel pakken en hoeft ze niet de hele route langs mee te dragen. 


Aan het einde van de vakantie zie ik nog deze schitterende dienstfiets! (Let op de zijwieltjes, voor extra balans op de heuvelige route).


zaterdag 22 juni 2013

Klädkammaren - Skansen


 Hoera, daar gaan we....

om in Stockholm terecht te komen tussen de blije, geslaagde studenten. Er reden wel een stuk of zes vrachtauto's rond met in de laadbak zingende jongeren. Ze zijn geslaagd en zo vieren ze het.



Eerste stop is het Openluchtmuseum in Stockholm en dan speciaal de Klädkammaren - de kostuumafdeling. Vooraf gegaan door de familie Gans bereiken we een laag houten gebouw.


Waar we, 23 vrouwen en één man, begroet werden door Erik Thorell, die ons gaat vertellen over de rol van de Klädkammeren. Er staat al een rekje met kleding klaar - dat alleen is al een plaatje!




De Klädkammaren verzorgt de kleding van de mensen, die in het Openluchtmuseum de huizen "bemensen". Ieder heeft een eigen locker, waarin de kleding 's avonds opgeruimd wordt. Als het gewassen of versteld moet worden, geef je dan aan, door het aan de buitenkant op te hangen met een briefje erop. De kleding wordt in de eigen "wasserij"gewassen in speciale machines met speciaal water. Ook alle naaiwerk wordt in het atelier gedaan.



De oude kleding wordt gebruikt en kan gehuurd worden, evt. zelfs voor je vermaakt worden. Er is een groot archief van kleding. Hier mogen we ook even kijken en zien we een paar voorbeelden van de authentieke collectie, zoals deze witte broderie jurken.


Na de uitleg komt de kleding van het rek op tafel en mogen we, met handschoentjes aan, voelen en bekijken.






Borduurwerk, breiwerk, wollen rokken, herenkleding, van alles komt voorbij - wat een feest om erover te horen en te mogen voelen en vragen stellen!