maandag 12 juni 2023

Warm weer = genieten van mooie boeken


Julia is nauwelijks binnen te krijgen met dit warme weer.
Ze heeft overal in de tuin een soort nestjes gemaakt,
waar ze lekker koel kan liggen.
Zelf zijn we alleen 's morgens vroeg en 's avonds buiten om te genieten 
van de tuin. 

Dus, het is tijd voor Zomer Lezen, een activiteit van de boekhandel en bibliotheek.
Vroeger, in de bieb, maakte ik altijd de tafel met allerlei romantische titels.
Zo gevarieerd mogelijk en dan steeds weer aanvullen. 
Nu doe ik het voor mezelf:


Bij de jaarlijkse boekverkoop van de kerk vond ik deze twee toppers
van Rosamunde Pilcher.
50 cent per stuk!!
Nu zit mijn bejaarde buurvrouw ze te lezen, ze kende de schrijfster niet,
en geniet!


Nog een boek om blij van te worden, gereserveerd bij de bieb.
Ik ga niet fanatiek verder met het breien van sokken,
maar 52 weken sokken breien is een hele mooie uitgave.
Kant patronen, grafische lijnen, structuren - er valt heel veel te leren.
Die sokjes voorop lijken me wel wat voor de winter.


Dan de "leesplezier" boeken:
 De titel van 'Het boekwinkeltje in de vuurtoren" trok me
meteen: een vuurtoren met een boekwinkel erin - hoe zit dat?
De vuurtoren blijkt een bijzonder interessante geschiedenis te hebben,
maar de mensen die nu bij de winkel betrokken zijn, 
hebben elk ook een heel verhaal. Heerlijk boek!

Toen vond ik in de bieb ook nog een mooie Engelse titel:
Drawing Lessons - Patricia Sands (tijdelijk niet leverbaar)
Arianna uit Toronto is onderweg naar een schilderworkshop in de Provence.
Haar kinderen hebben ervoor gezorgd, dat ze hierheen gaat.
Haar man is is korte tijd zó dement geworden, dat hij moest worden opgenomen. 
Nu krijgt ze de gelegenheid om haar fascinatie voor schilderen en 
Vincent van Gogh te combineren. 
Het is een boek als een film: de beschrijving van het huis, waar ze met een groep
bij elkaar zijn; de omgeving, de uitstapjes en het heerlijke eten
zorgen voor een heerlijk zomergevoel.
De titel is toepasselijk: er zijn lessen, maar Darwing Lessons betekent ook
"learning from an experience".
Arrianna leert hoe ze zelf weer het heft in eigen handen kan nemen.

Hier vond ik een interview met Patricia over haar liefde voor Zuid-Frankrijk.
Beide boeken zijn échte aanraders!



2 opmerkingen:

Anny zei

Tja, en daar in het Noorden zijn jullie nog geluksvogels: volgens mijn weerapp is het daar niet zo warm als hier. Lezen kan gelukkig altijd. Leuk die oude Rosamund Pilchers. Op de Duitse TV is nog weleens zo'n stoloude nagesymnchroniseerde film.
Veel leesplezier.

miekequilt zei

Rosamunde is één van mijn favoriete schrijfsters. Leuk om daar weer boeken van te vinden. De andere twee boeken heb ik op mijn verlanglijstje voor de bieb gezet.
Bedankt voor de tip over Vincent Van Gogh. Ik heb me meteen voor de nieuwsbrief aangemeld.