maandag 2 januari 2023

Gelukkig Nieuwjaar!



Het was hier rustig, nat met veel wind.

We hadden het fijn samen: lekker lezen,
muziekje aan en ook The Masked Singer bekijken...

Net vóór de Kerst kwam er een mooie reservering
voor me binnen:
Ik kende de schrijfster nog niet, 
het was haar (historische) debuutroman. 


En het boeide me meteen: meisje uit
een goede familie vindt een baby in de sneeuw
terwijl ze naar buiten is gevlucht aan om 
de visite van haar moeder te ontkomen.
Dat kán natuurlijk niet: van wie is dat kind-
meteen naar het weeshuis brengen, zeggen haar ouders.
Aurelia zorgt er voor, dat Amy mag blijven en
uiteindelijk zelfs haar gezelschapsdame wordt.
Het boek vertelt hoe het Amy vergaat na het overlijden 
van Aurelia.
Amy ontwikkelt zich snel in de loop van het verhaal.
Toen was het helemáál een standenmaatschappij
en zij moet daar een weg in zien te vinden.
Boeiend!
Daarna zag ik, dat er meer boeken verschenen zijn
van deze schrijfster. Ik vond Mijn Zomers aan Zee 
(deze link verwijst naar een eboek)
Notabene zelf nog ingewerkt in 2018 maar nooit meegenomen.
En zo ontwikkelde zich een gesprekje met collega
over de invloed van het plaatje op de voorkant van een boek. 
Een herdruk met andere omslag heeft wel degelijk invloed op de uitstraling.
Toen nooit meegenomen (tegenwoordig gaat het ook niet, volgens collega)
Maar net zo leuk om te lezen.
En gelukkig heeft ze nog veel meer geschreven!





Er was ook tijd om te prutsen: op de site
van Altered States studio staat een filmpje over hoe
je een bakjes van restjes kunt maken.
Heel simpel en heerlijk kliederen met lijm en lapjes.
Ik heb de basisbakjes nog wat opgeleukt met restjes
van mijn snippetrol en machinaal bewerkte stofjes uit de voorraad. 
Ik denk, dat het ook met kinderen goed te doen is. 
Leuk werk voor een vakantiemiddag!

Al met al ben ik klaar voor een nieuw, creatief jaar.
Lekker prutsen, daar worden we blij van....

 

4 opmerkingen:

Anny zei

Wat een leuk bakje! Gelukkig Nieuwjaar! Ik zou het bijna al vergeten... De boeken gaan natuurlijk op mijn lijstje. De laatste tijd lees ik alles wat ik te pakken kan krijgen van Karen Swan. Speelt telkens in een ander land. Voor kerst kocht ik de nieuwste: Een Schotse ??? tja, een Schotse wat. Even kijken: ontdekking. Ik vond De Noorse winternacht ook heel mooi. Kom net van de zolder: Keesje trok bij omi de kerstboom om ! Meteen maar opgeruimd. Ze hoopte hem nooit meer te zien.Dit was al de tweede Kerst en ze is het zo beu. Maak er een mooi jaar van.

Elizabeth zei

Dat klinkt als een heerlijk relaxte oud&nieuw... Fijn om je zo te verliezen in het lezen van een boek. Het lukt mij de laatste tijd niet meer.
Je maakte leuke bakjes en het ideetje bewaar ik even hoor!

Marguerite zei

Meteen het brievenspoor gereserveerd bij de bieb. Hihi... Bedankt voor tip

miekequilt zei

Wat een leuke bakjes. En wat is het toch fijn om het nieuwe jaar zo creatief te beginnen hè.