woensdag 12 februari 2020

Boekentip - Een Losse draad



Een paar jaar geleden las ik van Tracy Chevalier "Het meisje met de parel". Ik weet nog, dat het een mooi boek vond, met veel informatie over de tijd rond 1660. De titel van haar nieuwste boek trok me aan: Een losse draad - wat voor losse draad hebben we het over?

Het verhaal speelt in 1932, de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog zijn goed voelbaar: Violet Speedwell heeft niet alleen haar broer, maar ook haar verloofde verloren. Haar vader is recent overleden, zodat Violet nu voor haar depressieve moeder moet zorgen. Het is ongekend om alleen te gaan wonen, maar dat is precies wat ze doet: ze kan werk krijgen op een kantoor in Winchester. Het kost moeite te wennen: wonen bij een hospita en met een schamel loontje kan ze zich bijna niets veroorloven. Tot ze bij de "borduursters" mag aansluiten. Deze groep borduurt nieuwe knielkussens voor de kathedraal. Ze krijgt vriendinnen binnen deze groep en maakt ook kennis met Arthur, die klokkenluider is. Zo komt ze inraking met de wereld van het klokkenluiden en ook het borduren van de kussens zorgt voor veel afleiding. Het boek volgt niet alleen het leven van Violet en Arthur, maar ook verschillende vrouwen uit de borduurstersgroep. Bijvoorbeeld de twee lesbische vrouwen - een enorme schande in die tijd. Vrouwenrechten (nou ja - geen rechten), de relatie met haar broer en zijn gezin, het borduren - er komt veel aan de orde in dit mooie boek. Ik had in elk geval veel om over na te denken toen het uit was. Lees het, het is de moeite waard.
Ik heb haar volgende titel aal binnen: Opmerkelijke schepsels - over fossielen....

De borduurstersgroep in Winchester bestaat echt en is er nog steeds. Ze heten de "brodeuses"
In de tijd van Violet stonden ze onder de bezielende leiding van Louisa Pesel. Hier  en hier kun je voorbeelden van het werk bekijken. Ook nu zijn de borduursters nog aan het werk, ze richten zich nu op onderhoud en restauratie van de kussens.
.



4 opmerkingen:

Mevrouw W. zei

Wat waren dat mooie borduursels! Veel werk ook!

Bertiebo zei

Dat is echt leuk. Ik heb Het meisje met de parel gelezen en ik ga dit boek nu reserveren. Ik was deze zoner in Oxford en daar zag ik die kussens ook. Kneelers

Marguerite zei

Wat een leuk boek, lijkt mij.
Zit op Facebook in een groep boek per week. Is wel een stimulans om meer te lezen. Heb bijna boek nummer 6 van dit jaar uit. Zet dit boek op mijn lijstje wat ik nog wil lezen

Anny zei

Heerlijk, die komt natuurlijk op mijn lijstje!