maandag 6 januari 2020

Een nieuw jaar





Mijn nieuwe jaar begon op 4 januari,
 de dag van mijn afscheidslunch in het Waddencentrum.
Je kunt daar niet alleen de expositie over het leven in de Nederlandse delta
door de eeuwen heen en de nieuwe ontwikkelingen rond de Afsluitdijk
bekijken. Er is ook een restaurant, waar je prachtig uitkijkt over het 
IJsselmeer, richting Makkum. Je kunt er zelfs aanleggen met je bootje....

Dit is de plek, die ik gekozen heb om mijn periode bij de bibliotheek af te sluiten.
Gezellig met elkaar iets eten, want het hart van de bibliotheek wordt gevormd door 
de medewerk(st)ers. Ik heb er ook eentje: een glazen hart uit mijn verzameling,
een beetje groezelig (want je máákt wat mee als je in de bieb werkt), maar wel
glanzend. Iedereen doet haar werk met inzet en enthousiasme. De belangrijkste
dingen, die je nodig hebt, staan op de labels: klantvriendelijk, gevoel voor humor,
enthousiasme en vooral: flexibel. 



Mijn agenda's (de dikke voor het werk en dagelijkse dingen) en de zelfgemaakte
traveler's notebooks zijn vol en kunnen aan de kant. 

Tijd voor bezinning met de collega's. Er was een speech, genoeg complimentjes 
om niet vreselijk van te blozen en vooral: kleine persoonlijke attenties.
Speciaal uitgezocht, snel aangereikt met een glimlach.
Maar ook: een speciaal plakboek (gemaakt terwijl collega het al zó druk had)
een eigen prentenboek om voor te lezen (want dat ga ik missen),
krantenstokken, gered uit het oude pand en een bon om mee uit mijn bol te gaan. 






De krantenstokken werden vroeger gebruik in de Leeszaal,
de krant wordt er tussen geklemd en zit goed vast door twee spijkertjes.



Tegenwoordig zijn de kranten in tabloidformaat, waardoor er weinig
ruimte is om ze te gebruiken. Natuurlijk rees de vraag, van wanneer ze zijn.
Werden ze in de jaren 60 nog gebruikt? We weten het niet.

Heerlijke lunch, goed gezelschap!
(we zijn niet eens aan de expositie toegekomen...)

dag collega's, bedankt voor de mooie tijd!

5 opmerkingen:

Truus zei

Een fijne manier om afscheid te nemen van werk en collega's.
Ben je al wat gewend om niet meer te werken?
Mooie cadeaus heb je gekregen en leuk deze krantenstokken!
Gezellige avond
groetjes, Truus uit Drenthe

Anny zei

Dat klinkt als een heel gezellig afscheid. En nu wennen aan heel veel vrije tijd. Gelukkig maak je heel mooie boeken. En als flexibele bieb medewerkster (in de bieb is van alles te doen ik hoef het je niet uit te leggen!) gaat dat vast lukken.

miekequilt zei

Wat fijn dat je goed afscheid kon nemen. En nu genieten van vrijheid en creativiteit !?

In de weer zei

Wat een mooi afscheid, om vaak aa terug te denken.

Elizabeth zei

Het zit erop! Wat heb je een mooi afscheid gehad, dat is zo belangrijk als afronding.