zaterdag 27 april 2019

Boekentips


Naast puzzels maken en een boekje knutselen heb ik gelezen.
Een heel bijzonder boek: Het Zoutpad - Raynor Winn
Dit is het debut van Raynor. Ze beschrijft hoe het kan, dat ze dakloos worden/
In diezelfde week horen ze, dat haar man (Moth) aan een hersenaandoening lijdt,
die zijn lichaam zullen slopen.  Wanneer hij er aan zal sterven weten de artsen niet, maar ze raden hem aan rustig aan te doen.
In plaats daarvan besluiten ze het South West Coast Path te gaan lopen. 


Met alleen een oude uitgave van het boek "Five Hundred Mile Walkies" van Paddy Dillon
beginnen ze aan de tocht: van Minehead aan de noordkust tot Poole aan de zuidkust.
Dom, onverantwoord, maar ze moeten wel: de ene voet voor de andere, bewegen.

Ze hebben geen geld, nauwelijks bezittingen en de wandeling is uitputtend.
Het boek is schitterend geschreven, je móet doorlezen: beschrijvingen van de natuur, het pad, de mensen, de dagelijkse problemen om verder te gaan. Ze zijn gewoon dakloos,maar als ze dat aan mensen vertellen is het gesprek ineens afgelopen. Dus zeggen ze later alleen, dat ze Het Pad
lopen. Dan zijn ze bijzonder en willen de mensen wel contact. 
Intussen gaan ze op in de mooie natuur, het weer, het zoeken naar een plek
om te overnachten - Het Pad gaat hen onder de huid zitten.

Schitterend beschreven, je leeft met hen mee en leert intussen ook, dat je normale bestaan ineens
afgelopen kan zijn. Zoiets kan ons allemaal gebeuren. Aanrader!!


Daarna vond ik Zomer in het Duincafé  van Debbie Johnson.
Totaal anders, echt een feel good verhaal:
Laura Walker is net weduwe geworden. Ze solliciteert naar een baan als kok 
in een Duincafé: zes weken onderdak voor haar en haar beide pubers,
weg uit de grote stad, een andere omgeving om weer wat tot zichzelf te komen.

Het Duincafé blijkt een bijzondere plek te zijn met vaste gasten en veel passanten
(wandelaars, die een kustpad wandelen). Haar kinderen zijn natuurlijk eerst 
niet enthousiast, maar gaandeweg vindt iedereen zijn plekje. 

Echt leuk, gezellig, wordt je blij van!
Nu ik het boek opzoek bij Bol, zie ik, dat dit een eerste deel is. 
Dat wordt vast leuk...

6 opmerkingen:

Marguerite zei

Lijken me weer leuke boeken.
Binnenkort maar reserveren bij de bieb...

Annie Kingma zei

Dank voor de boeken tips. Heb ze genoteerd
Groetnis Annie

conny's quilts en creaties zei

Fijne tips weer, dank je wel. Zelf ben ik druk met de boeken van Donna Leon. Crimi in Venetië.. .

Willy zei

Ze spreken me allebei aan.

Anny zei

Het zoutpad is een ontroerend boek! Omdat ik een zomer in Cornwall ben geweest is het ook een feest van herkenning. Een echte aanrader. En... ik ben zo benieuwd hoe het het echtpaar verder is vergaan.

Gonny zei

Ze gaan beide op het verlanglijstje Irene, spreken me aan.
Bedankt voor deze tips!