woensdag 20 februari 2019

Tolkien film


Gisteravond zagen we bij DWDD een item over een speelfilm over het  het leven van Tolkien.
Diederik van Vleuten sprak met vuur en enthousiasme over  "In de ban van de Ring" en "De Hobbit".

Hij is sinds zijn twaalfde een groot fan van de verhalen. Heerlijk om naar te luisteren, want hij verwoordde mijn mening er over: hoe knap alles in elkaar zit, dat elk volk een eigen taal heeft (en hun eigen geschiedenis). Ik kan niet meer vertellen, hoe vaak ik De Hobbit en De Ring gelezen heb.
Tien keer? Vijftien Keer? Zoiets in elk geval....

Ik weet nog, hoe ik het verhaal ontdekte: ik werkte in de Ontspanningsbibliotheek van Unilever in het hoofdkantoor in Rotterdam. (Unilever had een eigen bibliotheek voor de medewerkers, op dezelfde manier ingericht als een gewone Openbare Bibliotheek). Ik vond de drie (dikke) delen en nam deel 1 op vrijdagmiddag mee naar huis. In de tram en daarna in de bus, zat ik te lezen... tot ik merkte, dat ik het uit zou hebben, voor het weekeinde om was. Oei...probleem!

's Middags  naar de boekwinkel in ons dorp gegaan en gelukkig vond ik daar de paperback uitgave: drie flinke boeken. Juichend naar huis: ik kon verder lezen!!


Het allerleukste is, dat er een kaart van Middenaarde in zit.
Dat heb ik altijd al leuk gevonden: kun je precies zien waar het verhaal
zich afspeelt en je begrijpt het ook beter. 



Niet veel later, toen ik een Engelse schoonmoeder kreeg, heb ik de Engelse
versie gekocht -nóg mooier en zo lekker dik! Schoonvader was ook fan 
en had zijn zeilboot "Strider" (Stapper -Aragorn) genoemd.

De Hobbit""  heb ik in gebonden uitgave, met illustraties van Tolkien zelf. 
Bij DWDD zat ook de tekenaar van van de Nederlandse omslag
Cor Blok, die vertelde over  hoe hij Tolkien ontmoet heeft.

Ik vond het heel bijzonder om iemand (Diederik) zo bevlogen te zien vertellen over een boek, wat mij heel dierbaar is.  Hoewel de films erg mooi zijn, is in dit geval het boek een stúk mooier.


3 opmerkingen:

Anny zei

Ik zag de trailer van de film. Die moet maar op het to do lijstje.

Anny zei

Ineens dacht ik, oh, nogiemand die misschien wel in de 70er jaren voor Unilever werkte. Ik werkte af en toe als freelancer voor Unilever Research en daar kwam altijd heel veel commentaar op van het linksere deel van de vriendengroep. Herken je dat?

miekequilt zei

Prachtige boeken die ik ook in één keer uitlas. Ben daarna nog vaak opnieuw begonnen, maar het kon me niet meer boeien. Toch jammer.