maandag 20 juni 2016

Breien - Fries Museum 2


In de tweede zaal zijn oude en nieuwe toepassingen van breiwerk te zien.
Dit is een Fries kostuum met schort en tipdoek. 
In 1927 bezoekt het Koninklijk paar Friesland.
Breister Eelkje Tilma geeft koningin Wilhelmina een tipdoek en schort,
die ze zelf gebreid heeft, cadeau.
Deze zijn niet meer geschikt om tentoon gesteld te worden,
Daarom geeft het Fries Museum breister Monique Boonstra
de opdracht zich te laten inspireren.
Op haar blog lees je het verhaal bij deze schort.
Wat een werkstuk! 


Dit is een  bolero-achtige kol, zoals gedragen in de film 
The Hungergames


Op de tentoonstelling kun je het patroon ervoor gratis meenemen.






Een vitrine met schoolwerkjes, welbekend...



Er zijn verschillende plekjes waar je  materialen kunt uitproberen
of advies aan vrijwilligers  vragen.
Bovendien draaien er filmpjes, waarin steken uitgelegd worden.


grappige opstelling - voorbeelden van de mutsjes, die over het oorijzer gedragen worden.


Ook het werk van moderne kunstenaars is opgesteld,
je mag voelen aan het lapje van mensenhaar...



Prachtig decoratief werk,
wie het maakt ben ik kwijt. 
Het doet denken aan Afrikaanse kunst.


Naast de tentoonstelling over het breien bezochten we ook
de tentoonstelling van werk van Claudy Jongstra.
Daarover morgen meer...

2 opmerkingen:

Anny zei

Je weet: wij westerlingen vinden Leeuwarden ver, heel ver weg. En nu kan ik toch even genieten van deze prachtige tentoonstelling. Geweldig al dat breiwerk. Dat hele moderne breien dat ik ooit in het V&A museum zag spreekt me erg aan. Maar ik geloof niet dat ik daar de vrijheid voor heb. Die "tent van O.a. Jassen doet me denken aan het afstuderwerk van en vriendin die hele groe hoeden maakte waaronder je kon staan.

Villa Zeezicht zei

Gave breisels weer, zowel oud als nieuw! Zo leuk om mee te mogen kijken :)