vrijdag 10 november 2023

Recept van de Maand Perenjam

 




Peren-walnotenjam
weer een recept met een verhaal.

Eerst het recept:

1,5 kg geschilde peren
2 sinaasappels, in stukjes gehakt
1,5 kg suiker
500 gr rozijnen
1,5 dl water
175 gr gehakte walnoten

Snijd de peren vieren en daarna overdwars in schijfjes.
Doe de peren met de sinaasappelstukjes, suiker, 
rozijnen en het water in een pan.
Laat anderhalf uur zachtjes koken. 
Voeg de walnoten toe en laat 
nog eens 15 minuten koken, 
tot de jam dik genoeg is. 
Laat even afkoelen en doe dan de jam
in schone potten.
Dek deze af en sluit de potten al de jam is afgekoeld. 
Voor bijna 2,5 kg.


dit recept komt uit het boek
" De smaak van het Landleven".
Ik kocht het in 1993 en intussen laat ik het 
korter koken en gebruik ik geleisuiker. 
Je kunt er ook nog verse gember of gember uit een potje
in laten meekoken.
In het recept staat niets over het schillen van de sinaasappels,
ik doe dat wel. Maar goed afboenen en met schil en al
gebruiken is ook prima. 

Dit recept is ook gebruikt bij het 
10 jarig jubileum van de Quiltmidweek in Fredeshiem,
Het werd toen omgedoopt naar Jubileumjam 
en stond als cadeautje klaar, toen de
deelneemsters vertrokken. 
Een heel werk, maar de respons was geweldig.

Het is heerlijke jam en heel geschikt voor dit seizoen
als de peren en walnoten in de winkels liggen. 

Kijk voor de andere deelnemers aan RvdM 
op het blog van Betsy Er staan al weer heerlijke
recepten klaar op de verschillende blogs.


11 opmerkingen:

Judy zei

Ben dol op peren en op walnoten. Dus dit moet ik een keer maken.

Elizabeth zei

Nou, aangezien we hier elk jaar HEEL veel peren hebben... ben ik blij met je recept. Kan het ook met moesperen? Walnoten en sinaasappel erbij; ik zou het niet bedenken.
Dankjewel voor de inspiratie!

De Breimeisjes zei

Zo lekker: perenjam! Ik koop het wel eens in Frankrijk. Hier nog nooit gezien, maar ik heb het ook wel zelf gemaakt. Nog niet met noten trouwens.

miekequilt zei

Jam… wij zijn er gek op. En dit is een heel makkelijk recept, lijkt me. Ga ik een keer proberen.
Fijn weekend!

Ger zei

Kan me voorstellen met deze combinatie aan ingrediënten het niet enkel een lekkere jam geworden is maar ook een spannende. Heb al jaren geen jam meer gemaakt maar op dit moment wel lekkere peren in de kelder,wie weet ga ik nog eens wat potten van zolder halen en aan de slag.

Fijn weekeind,
Ger

Marthy zei

Veel peren in de franse tuin aan het eind van de zomer dus dit recept wordt bewaard.Dank je.

Ilse * BY IK * zei

Peren en walnoten. Wat een heerlijke combinatie!
Goed idee om er jam van te maken.
Groet, Ilse

In de weer zei

Een heel aparte jam, die moet ik toch eens proberen !

Anny zei

Even het receptopslaan. Lijkt me heel lekker! Jammie.

Review zei

Ik heb enorm genoten van je bericht! Je inzichten zijn verhelderend. Schrijf alsjeblieft meer!

Dineke Ugen zei

Wat leuk!! Dit recept heb ik vaak gemaakt. Nu al jaren niet meer.
En ja, wat was dat kadootje een sukses. Ik hoor mensen er nog wel eens over. :)
Ga t zeker weer eens maken en dan weggeven.