woensdag 30 april 2014

Antiek breipatroon



Met toestemming van Joke laat ik deze twee foto's zien, die ze laatst op haar blog zette: gemaakt tijdens haar bezoek aan de nieuwe textielexpositie in Hudiksvall. Lees haar verslag om meer te weten te komen over al het moois, wat ze daar zag. Mijn blik viel op deze beide foto's vanwege de gebreide doek/kleed in de vitrine.

Het patroon is een extra grote versie van het patroontje voor een babydekentje uit de Molly Makes.




In dit bericht zie je de beide andere blokken, die ik daarna uitprobeerde. Zou dit grote patroon  misschien ook nog wel ergens te vinden zijn? Dus... eens even goed voor gaan zitten en ja, via Ravelry vond ik dit patroon:


Dat lijkt er toch sprekend op? Bij de uitleg ervan staat de oorsprong:
"This pattern is part of the Home Work 1891 project ", een collectie breipatronen voor allerlei huishoudelijke toepassingen. Heel veel gebreide kantjes, sokjes en mutsen voor kinderen en ook gebreide spreien.  Tot mijn blijdschap staat daar een foto van "het" patroon tussen, opgebouwd uit vier punten, die aan elkaar gehaakt worden tot één groot patroon. Volgens mij dateert het breiwerk in de vitrine uit diezelfde tijd, vanwege het model van de jurk die er bij hangt. 


Via deze site vind je het hele patroon, klaar om geprint te worden!
Hier vond ik iemand op Ravelry, die het niet in losse delen maar in één keer gebreid heeft. Het kost nogal wat garen - zij heeft 5 bollen gebruikt voor 1 patroonblok!



En kijk eens, hoe schattig dit patroontje ook is.... hoort bij diezelfde collectie.






3 opmerkingen:

Anny zei

Marcella, van het nuttig en fraai blog heeft een Duits boek vol met kantbreipatronen. Even erdoor bladeren is echt smullen. Dat blaadjespatroon doet het eigenlijk altijd goed.

Johanna Zweden zei

Hallo Irene
wat leuk dat je het patroon hebt gevonden, het is dan ook een schitterende deken,
Je dekentje word mooi, en vind ik het patroon in Zweden dan stuur ik het je op
Fijn weekeinden en groetjes uit Zweden

Willy zei

Erg mooie patronen. Ik zou graag nog eens iets dergelijks breien. Kijk eens bij Mariette.
http://mariettesbacktobasics.blogspot.nl/2014/03/moms-hand-knitted-bedspread-as-window.html#axzz31JWeprwC