maandag 26 augustus 2024

Boekentip -nog één keer Zomerlezen

 




De schrijfster kende ik helemaal niet, wel zien liggen in de boekwinkel.
Soms "zie" je het even niet...

Karen heeft een hele serie boeken geschreven,
die steeds in een ander land spelen.
Leuk gegeven, maar werkt het ook?

Toen kreeg ik deze boeken aangereikt.
Ik houd van Scandinavië, dus begon 

Bell werkt als nanny en heeft het erg naar haar plezierig
bij haar gezin.Het verhaal speelt in de zomer, als ze met elkaar 
naar het vakantiehuis op een eilandje gaan.
De zomersfeer wordt goed beschreven maar er speelt
iets op de achtergrond: de man van Hanna is uit zijn 
jarenlange coma ontwaakt
en zoekt op dominante manier weer contact.

Daarna De Ierse Erfenis natuurlijk. Broer en schoonzus
zitten al de hele zomer in hun vakantiehuis in Zuid-Ierland.
Dus... Ierland - altijd interessant.

Willow is de jongste van drie dochters, woont in Dublin
en heeft haast geen contact meer met haar ouders en zusjes.
Dan overlijd haar vader plotseling en blijkt juist zij
 het voorouderlijke kasteel te erven.
Nou ja, voorspelbaar: onderhoud is dringend noodzakelijk
en kost een vermogen. Dus...verkopen is de beste optie.
Vermakelijk verhaal, heerlijk leesvoer.

Als laatste Het Winterse Avontuur gaat over Lee, celebrity fotografe
die met haar vijfjarige zoontje Jesper in Amsterdam woont. 
Vroeger was ze oorlogsfotografe in Syrië en heeft toen
heftige dingen meegemaakt.
Op een dag vindt ze in haar fietsmandje een boek met daarin
een oproep voor hulp.
Hierdoor ontstaat er een keten van ontwikkelingen, waarin
ook haar verleden in Syrië een belangrijke rol speelt.

Wat mij in dit verhaal opviel is, hoe Lee, door haar tijd
in Syrië, nog steeds constant alert is op heftige geluiden, 
er op let of ze gevolgd wordt. 
Heel mooi verhaal en onze Nederlandse gewoontes
zitten mooi in het verhaal geweven. 
Moeite waard. 
Nu ben ik wel om, ik ga meer van deze mevrouw lezen!




3 opmerkingen:

Anny zei

Ik heb ze allemaal gelezen, Echt een aanrader deze schrijfster. Ook altijd hele onverwachte plotwendingen. Ik lees nu "De Griekse ontsnapping". Bijna uit en heerlijk ingewikkeld.

miekequilt zei

Leuk dat je over haar schrijft. Ik heb het boek : "Het Franse geheim " van haar gereserveerd in de bieb. Ik ga eens kijken of ze misschien een boek hebben staan. Kan ik dat alvast meenemen.

Hannie de Beer zei

Leuk om zo wat boeken te vinden .Ik zal ze eens opzoeken...Dankje !