vrijdag 22 juli 2022

Warme dag op de Weversmarkt in Hoorn

 




Het was wel 5 jaar geleden dat we naar de Weversmarkt gingen: te druk, 

allebei een bejaarde moeder en toen ook Corona. 

We hadden echt zin aan een dagje “ uit van huis”. 

Dinsdag was de heetste dag van het jaar, maar woensdag zou het koeler zijn. 

Oké, koelboxje met drinken en een bakje fruit mee, daar gingen we!

Het was al aardig druk toen we om een uur of 11 over de markt liepen. 

Niet op letten, genieten van al het moois: 

prachtige verloopgarens, vaak zelf geverfd in de mooiste kleurtjes en kwaliteiten.  

Je ziet, dat er toch iets meegekomen is: 

dat pakketje met kaneelkleurtjes van De Draadzaak

met daarnaast nog een kaartje met de kleurtjes voor een omslagsjaal.

Je kunt ook snuffelen tussen oude en nieuwe handwerkboeken.

Ik zag veel oude weeftijdschriften, Handwerken zonder Grenzen, 

en veel boekjes over oude technieken als frivolité en

witborduurwerk. 

Bovendien een (voor mij) nieuw Nederlands tijdschrift: Metier

mooie opzet, prachtige foto's over ambachten uit de hele wereld.

Hoofdredactie Boukje Mulder - heeft die ook niet een tijd voor

Handwerken Zonder Grenzen gewerkt?

We kochten elk een ouder nummer, dit zijn de lentenummers van 2021

en 2022. Artikelen over sitsen, vernieuwde schoenenmuseum in Waalwijk,

paardenharen sluiers uit Centraal-Azië en majolica.

Helaas moet de site een beetje bijgewerkt worden, 

het laatste artikel is van december 2020.

Wel een blad om in de gaten te houden. 


Mijn koopje van de dag is het boek "Vintage Life" .

Eén van de delen van wat een hele encyclopedie moet worden, uitgegeven

door Janine Vangool uit Canada, uitgeefster van het blad Uppercase.

(bekijk hier de inhoud van het nieuwste nummer - 54.)

 Er zijn nu 10 delen.

Voor een tientje mocht ik het meenemen. 

ik heb het deel wat gaat over garens: garens, die over de hele wereld

geproduceerd worden en in dit boek toegelicht worden - alles 

met aandacht voor dier, natuur en milieu.

Al met al een fijne dag, al hadden we het koelboxje in de auto 

laten staan. Dan geniet je wel extra van een flesje appelsap...





3 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een superdag voor jullie. Ik had ook willen gaan, maar helaas, het werd een oppasdag. Niet erg hoor, maar als ik jouw verslag lees was het dus de moeite waard. Heel leuk dat er een nieuwe Nederlands blad is. Bedankt voor alle linkjes, ik ga ze zeker bekijken. Fijn weekend!

Elizabeth zei

Echt iets voor jou! Wat een leuke markt...

Anny zei

Wat leuk zo'n Uppercase verzamelboek. Vanuit hier waren er ook heel wat afgereisd naar Hoorn en eigenlijk kwam iedereen wel weer enthousiast terug. Metier ken ik niet.
Wel een breitijdschrift dat "Trui"heet. Al heb ik daar ook al een tijdje niks meer van gehoord. Ik kocht het weleens via ons dikke blauwe mannetje.