zondag 9 januari 2022

Leesplezier




In de nieuwsbrief van Blomsterstuge gaf Dita een paar leestips.
Altijd fijn om leesplezier aangereikt te krijgen.
Behalve romans lees ik graag informatieve boeken.
Als zulke boeken ook nog over textiel gaan ben ik verkocht.

Dita gaf naast de Engelse titels ook de Nederlandse.
Die kun je in de  Friese bibliotheken reserveren. 
Nét voor de Kerst lagen ze voor me klaar
(leuk, hé - eentje uit Dokkum, de ander uit Leeuwarden -
fijne service!).

En hoe zijn ze?

Top!
De Gouden Draad -Hoe stoffen geschiedenis schrijven.
Wil je weten hoe Egyptische mummies in- en uitgepakt werden
of ben je geïnteresseerd in de Zijderoute?
Maar ook over de luxe van kant, kleding voor reizen naar de
Zuidpool en de Everest wordt verteld.
en oh, ja: pakken voor ruimtereizen, de ontwikkeling van materialen
voor kleding van sporters. 
Mensenlief, wat een geweldige verhalen.
Echt een boek om per hoofdstuk door te lezen - één onderwerp
geeft je veel om over na te denken.

Kassia St Clair is historicus en kleurenexpert.
Ze schreef eerder: Het geheime leven van kleur.
Dat ga ik nu ook lezen, de bieb heeft het wel!

Het tweede boek: Levensdraden is ook zó interessant.
Het leest vlotter - het is geschreven alsof de schrijfster
naast je zit en van alles vertelt. 
Ze vertrekt naar Bayeux om nu eindelijk zelfs eens dat
beroemde tapijt te bekijken.
Ze is in China en vertelt over ontmoetingen met vrouwen
om over hun textielwerk te praten.
Waarom maakten Suffragettes geborduurde banieren
en waarom waren de Aids quilts zo belangrijk. 

Elke keer, dat ik het boek open sla, is er weer een mooi verhaal:
de lapjes stof, die bewaard zijn in het Londense museum van Vondelingen,
een verhaal over een quilt met doodskisten met de namen van familieleden,
die op een geborduurd kerkhof klaar staan....
Fascinerend.

De auteur Clare Hunter is een Engelse textiel kunstenaar, die banieren
maakt, werkt met groepen en organiseert tentoonstellingen.
Haar grote interesse en kennis komt je van elke bladzijde tegemoet. 
Het mooie van dit boek is, dat je op internet de achtergrond informatie 
bij elk verhaal kunt opzoeken. 

Via de link van haar naam kun je op de site kijken in het archief:
verschillende steden komen te voorschijn en dan kun je zien,
wat er daar gemaakt is. 
gewone mensen, die allemaal hun verhaal vertellen via textiel. 

3 opmerkingen:

miekequilt zei

Lijken me geweldige boeken. De gouden draad kan ik hier reserveren. Dus dat heb ik gedaan. Het andere boek kent de bibliotheek niet. Nou ja, eerst maar eens met dit boek beginnen. Bedankt voor de tip.
Fijne zondag!

Antoinette van Schaik zei

Dank voor de tip, ik heb het boek “De Gouden Draad” besteld.

Anny zei

Oei, ik geloof dat ik on mijn opleidimg net te veel textielwarenkennis heb gehad om er in te duiken! Maar ik denk dat het heel leerzaam is.