vrijdag 29 mei 2020

boekentip - Een ketting van Jade




Och, wat was dit een mooi boek!
Een ketting van Jade is het eerste boek van Kirsty Manning, 
wat in het Nederlands is vertaald.

Het is het verhaal van Alexandra, die naar Australië terugkeert
om bij haar stervende grootvader te zijn. Ze opgevoed door haar
grootouders, nadat haar ouders bij een ongeluk zijn omgekomen.
Ze weet niet van haar moeder, maar haar grootvader vertelt haar toch nog
wat meer vóór hij overlijdt.
Alexandra gaat naar Shanghai om meer over haar moeder te weten 
te komen.
De tweede verhaallijn is die van Romy, die na de Kristallnacht, nog nét
met haar ouders kan ontsnappen en in Shanghai terecht komt.

China nam in het begin van de Tweede Wereldoorlog gevluchte Joden
op, die in Sjanghai een nieuw tehuis vonden. Sjanghai was in die tijd
een smeltkroes van nationaliteiten, allerlei vluchtelingen
begonnen er een nieuw leven. 
Romy en haar ouders doen dat ook en Romy vindt er nieuwe vrienden.
Ze studeert voor arts, net als haar vader en komt ook in het 
ziekenhuis te werken. 
Als Japan China binnenvalt verandert alles en komt het gezin in een ghetto terecht.

Het leven in die tijd wordt prachtig beschreven, Romy en haar vriendin Li
maken vreselijke dingen mee tot Romy uiteindelijk, na de oorlog
in Australië terecht komt. 


Ik had moeite om het boek aan de kant te leggen -
het is deels geschiedenis, liefdesverhaal en beschrijving van heerlijk eten ;-))

Jammer, dat ik niet meer in de bieb werk - dan had ik verschillende lezeressen
blij kunnen maken. Nu kan ik alleen de lezer van mijn blog aanraden
dit verhaal te lezen. 
Ik kijk uit naar het volgende boek, wat nog moet verschijnen
(in het Engels). Het heet: The Lost Jewels en ook dit verhaal lijkt me erg mooi. 

4 opmerkingen:

Willy zei

Je gaat helemaal in zo'n verhaal op. Jammer dat je dan zo snel weer afscheid moet nemen van een boek.

nicole orriens zei

Een goed teken als je het moeilijk vindt om een boek weg te leggen!

embroidery digitizing zei

I have seen your blog you are doing great work in this blog and you did great work so keep up your best work and good luck. I like it thank you for sharing.

miekequilt zei

Wat heerlijk hè, een boek dat je zo pakt.