donderdag 10 oktober 2019

gewoon een praatje....


Afgelopen dinsdag was het derde deel van de toren aan de beurt om weg getakeld te worden.
Toen ik om een uur of acht in de stad kwam, op weg naar de bieb,
was het op de brug al een drukte van belang.
De straat weer afgezet, kranen stonden klaar,
dieplader strategisch opgesteld,
topje met de klok al helemaal ingepakt.
Het carillon stond er al op en in de loop van de ochtend
is ook het laatste stuk veilig naar beneden gehaald.



De hele morgen had ik het in de gaten gehouden,
maar toen we een kopje koffie pakten (en dus even afgeleid waren)
was het ook al voorbij. Nog wel op tijd voor een foto, maar de rest gemist.


Hier werd nog gewerkt aan het "deksel"
wat later op de toren geplaatst werd.

Maar goed ook, want het heeft de afgelopen dagen flink geregend!


Prachtig gezicht...
Prima dag voor het werk, mooi rustig weer.

Aan het eind van de morgen zijn de beide delen op een schip getild 
om zo naar de werkplaats in Sneek vervoerd te worden. 


Gisteren is de overdracht van het oude bankgebouw geweest. 
Nu hebben we een sleutel en kunnen schoonmaak en inrichting opgestart worden. 
Eind november zijn we een week dicht, we binnen op maandag met het uitruimen van de kasten.
Die gaan naar het andere pand, wordt de indeling opgesteld en kunnen de boeken er weer in. 
Klinkt simpel maar is niet mis....
Wel maken we al grapjes: de grote leestafel, die op wielen staat (en loei zwaar is)
kunnen we wel de voordeur uitrijden. Als je hem dan een zetje geeft, rijdt hij zelf
het straatje wel af en vangt een collega hem daar wel op. 
En wat denk je van boeken in een rolcontainer? Zetje geven?

Thuis genieten we van de laatste dahlia's en de bloeiende fuchsia in de tuin. 
Het heeft erg geregend, alles druipt. De krentenboom heeft zijn herfstkleuren gekregen
en de beide acers ook. Julia heeft haar favoriete plekje bij de schutting: je kunt heel 
mooi door de gleuven kijken...

Ik ben steeds wat aan het knutselen. Ik had laatst in Groningen een kleine gelli-plate gekocht.





Hier zie je hem liggen: dik, soepel materiaal waar je met een roller
acrylverf op uitrolt. Je kunt het met verschillende kleurtjes doen
en een stencil erop leggen. Als je er dan een stukje papier op legt en
goed aandrukt, krijg je mooie resultaten. 
Vooral goud en koperverf doet het heel mooi. 



Dit kleine formaat is een mooi begin, maar nu had ik liever een grotere gehad.
Dan heb je meer mogelijkheden. 
Binnenkort maar eens op onderzoek, want mijn voorraad kleurtjes is ook niet optimaal.
Sommige flesjes zijn al tamelijk oud en beginnen in te drogen. 

De proefjes kunnen nog aangevuld worden met stempels of misschien een tekst?
Nog maar wat verder experimenteren. 

5 opmerkingen:

Elizabeth zei

Wat een operatie is het met die toren! Tjonge, daar komt enorm veel bij kijken zeg...
Een gelli plate is zo leuk... Je kunt voortaan je eigen papier maken :) Ik heb een middenmaatje, maar achteraf spijt dat ik niet de A4 gekocht heb. Die is wel een stuk duurder, maar gewoon handig omdat je meestal in dat formaat gaat afdrukken.
Op de proefpapiertjes kun je je lekker uitleven. Ik kijk altijd of ik vormen zie die ik hier en daar kan accentueren, of lijnen... Je kunt er eigenlijk alles mee! Ook weer stukken uitknippen en met elkaar combineren in een collage bv...
Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

Truus zei

Een heel werk de toren ontmantelen maar ook jullie verhuizing van de bibliotheek!
Mooi zijn je vellen papier die je op de gelliplate hebt gemaakt.
Twijfel al een hele tijd of ik ook één ga aanschaffen.
Je kunt op de vellen ook mooi teksten schrijven door lijnen te volgen.
Goed weekend
groetjes, Truus uit Drenthe

In de weer zei

Er gebeurd heel wat, daar bij jullie in Bolsward. Zag het hier bij ons op t.v, dat met de toren.
Ik deed net als jij, kocht ook een kleine gelli plate, maar misschien ga ik toch over op een grote, een A 4.
Leuk cadeau om op ‘n verjaardagslijstje te zetten.
Fijn weekend.

miekequilt zei

Wat een gedoe, zo’ n verhuizing. Maar met goede voorbereiding gaat het jullie zeker lukken.
Hier ligt al jaren een gelli plate, maar ik kan me er maar niet toe zetten om er iets mee te doen. Dom hè, want het lijkt me enig.

Anny zei

OH, jullie verhuizen wel vaak he? Als bieb. Wat een gedoe! En ja, een gelliplate is zo leuk! Lekker knoeien en kijken wat er gebeurt. Ik begon juist met een grote en kocht daarna toch ook een kleintje.