maandag 28 september 2015

Boekentip - De Jasmijnzussen


Joepie, een nieuw boek van één van mijn favoriete auteurs: Corina Bomann. Hier en hier vind je informatie over haar beide andere boeken.

"Modefotografe Melanie Sommer is net terug van een werkreis naar Vietnam, het land van haar voorouders ...." Mmm, klinkt interessant, dat gaat mee naar huis!

En inderdaad, ik word niet teleurgesteld. Binnen een paar bladzijdes word ik door het verhaal meegevoerd: Melanie komt thuis na een reis voor een modereportage in Vietnam. Ze verheugt zich op haar thuiskomst, want ze gaat binnenkort trouwen en wil voorstellen de huwelijksreis naar Vietnam te plannen. Thuisgekomen merkt ze, dat ze dat ze onderweg naar huis in de metro, een paar oproepjes  gemist heeft. Haar verloofde Robert heeft een ernstig auto-ongeluk gehad en ligt in coma in het ziekenhuis.
Na een paar intensieve weken waarin de toestand van Robert niet verbetert, gaat Melanie voor een periode van rust naar de villa van haar grootmoeder en overgrootmoeder. Deze beide vrouwen hebben daar sinds een paar jaar een modemuseum. Als Melanie hier wat tot rust komt, vindt haar overgrootmoeder Hanna, het tijd dat Melanie het verhaal van háár leven hoort.

Het levensverhaal van Hanna is niet zomaar een verhaal, deze vrouw heeft heel wat meegemaakt: hoe is ze vanuit Vietnam in Duitsland terecht gekomen? Ze heeft in Parijs een hoedenatelier gehad, is er getrouwd - een leven met ups en downs!

Vanmorgen hadden we een scholingsbijeenkomst, waar we het hadden over het "waarom" van de bibliotheek en onze eigen drijfveren. Waarom vind je dit werk, wat je doet, leuk? We kwamen o.a. uit op: leesplezier, dát willen we onze bezoekers geven - volwassenen én kinderen. Er gebeurt zoveel in de wereld. Wat is er dan fijner als lekker wegduiken in een mooi verhaal?

Dit boek valt zeker in de categorie leesplezier!

Nog meer mooie boeken? 
Jazeker! 
Wat denk je van een boek over Marjolein Bastin?



Er is een biografie over haar uitgekomen, waaraan 6 jaar gewerkt is.
Van kleins af aan is Marjolein geboeid door de natuur om haar heen. Na de Kunstacademie, waar ze helemaal van dichtslaat, komen de columns in Libelle, Vera de Muis, de kaarten bij Hallmark, het servies, de dekbedhoezen - alles met de prachtige natuurillustraties. Het hele boek staat er vol mee!

Nog een mooie - handwerken deze keer:



Ik ben een groot bewonderaar van het werk van Janet Bolton - heb al twee boeken van haar, uit de jaren '70, denk ik. Ze maakt kleine, textielwerkstukjes in naïeve stijl.




Dit boek geeft een overzicht van een groot deel van haar werk. Veel voorbeelden, maar ook duidelijke uitleg over haar werkproces. Als laatste staat achterin het boek het patroon en de uitwerking van een klein werkstuk. Zo kun je zelf proberen of je het leuk vindt om zo te werken. Heel inspirerend!




6 opmerkingen:

Truus zei

Dank je wel voor deze boeken.Ga ze zeker reserveren bij mijn bieb-vooral van Marjolijn lijkt me heel leuk.
Van Janet Bolton heb ik ook een paar boeken-waarschijnlijk dezelfde als jij hebt.
Nu onze bieb meer een huiskamer bieb is qua grootte reserveer ik vaak boeken en dan zijn jouw tips heel fijn.
groetjes,Truus uit Drenthe

Floor zei

Dat boek van Janet Bolton heb ik ook gekocht, zo mooi! Heb alle boeken van haar die in het Nederlands zijn uitgekomen inmiddels, nu dus 4 in totaal. Ik denk dat ik er nog een heb die jij niet hebt.
Geschreven voor kinderen, met patroontjes er bij. Ook erg leuk.
Heb geprobeerd ook zoiets te maken, maar dat is veel moeilijker dan het lijkt :-)

Monica zei

Ja, heerlijk om al die boeken te lezen en bekijken. Janet Bolton, ook mijn favoriete inspiratie.

Gonny zei

Deze boekentip bewaar ik voor de volgende keer, heb nu goed ingeslagen voor de lange winter :-).
Over Marjolein Bastin... ik koop al heel lang elk jaar een (Amerikaanse) kalender van LANG, die zijn erg mooi!. Tot mijn verbazing zag ik dit jaar ook een kalender van Marjolein Bastin in het assortiment
http://www.lang.com/marjolein-bastin-natures-journal-2016-wall-calendar-1001930.html
Groetjes, Gonny

Anny zei

Heerlijke boeken allemaal. Ik denk dat de andere boeken van Janet Bolton uit de jaren 90 dateren. Er kwamen er toen snel 3 achterelkaar uit. Waarvan eentje met lapjes achterin om vast op te beginnen.
Ik weet nog dat ik toen de Bee's deed bij Ted Storm en dat ze me zowat omver blies van verontwaardiging da tik zo iets onnozels wilde maken.

Bezig Plus zei

Oh zo aandoenlijk leuk de werkjes van Janet Bolton..... maar dit is zo moeilijk om te maken..... alles loslaten......
Dank voor je tips,
Groetjes van huis tot huis