zondag 11 maart 2012

Ding 26 - Privacy

De laatste tijd hoor ik steeds meer over het gebrek aan privacy door het gebruik van Sociale Media. Het is zó leuk om via Facebook en Hyves contacten met vrienden en kennissen te onderhouden. Oude schoolvrienden vinden via Hyves is een fluitje van een cent geworden. Ik houd al een paar jaar een blog bij en laat commentaren achter bij medebloggers. Je bouwt hier ook een "kennissenkring" op, vaak met mensen uit heel Nederland en ook uit de wereld. Dat je zo ook voor iedereen te traceren bent, sta je niet genoeg bij stil. Het filmpje bij dit Ding legt hier heel terecht de nadruk op. Je mobiele telefoon zendt maakt voortdurend contact met een sateliet, je pint geld en betaalt met je pasje - ook zo is je spoor door een stad te volgen. Gelukkig ben ik met mijn meisjesnaam (nog) niet te vinden via Google. Als ik op mijn (getrouwde) achternaam zoek vind ik een mezzosopraan - verder niets, gelukkig. Naar aanleiding van dit Ding heb ik nu mijn Facebookaccount opgeheven! Ik doe er helemaal niets mee en wil niet steeds berichtjes krijgen over vrienden van vrienden van vrienden.


1 opmerking:

BSWF coach zei

Hoi Irene, dat is knap dat je niet te vinden bent via Google. Dat betekent volgens mij tegelijkertijd dat je geen bestuursfuncties e.d. vervuld, want dan ben je sowieso bekend. Maar blogs zijn niet zo makkelijk op te sporen, vooral omdat men vaak andere namen gebruikt. je moet je er goed bewust van zijn dat wat je eenmaal geplaatst hebt, moeilijk weer te verwijderen valt... Ik vond nog wel de link naar je Facebookaccount, maar vervolgens was ie dus niet meer beschikbaar....
Gr. Janneke