donderdag 5 augustus 2010

Experimenteren met textiel

Als je lid bent van het Quiltersgilde kun je gebruik maken van hun bibliotheek. In ek nummer van het kwartaalblad voor de leden, "Quiltnieuws", staan de nieuwe aanwinsten vermeld. Als het blad komt, kijk ik snel, wat er nu weer voor mooie boeken instaan. Vaak gaat er dezelfde middag nog een kaartje met een leenverzoek op de post. Deze keer had ik het boek "Experimental Textiles" van Kim Thittichai opgevraagd.

  Experimental Textiles

Deel 1 behandelt de vraag waar je ideexebn vandaan komen en hoe je ze bewaart om later op terug te komen. Zij benadrukt, dat je zoveel mogelijk dingen opschrijft, tekent of in kleurschetsjes opslaat. Gebruik vooral een schetsboek voor je notities. Ze geeft hints voor het ontwerpen: een printblok maken, details van een tekening uitvergroten, knipsels maken en kleurgebruik. Deel 2 behandelt de keuze van je onderwerp, groepswerk, drie-dimensionaal werken en schaal (heel groot/heel klein).

Het hoofdstuk, wat mij het meeste opvalt is het laatste deel van het boek: Waardoor wordt je gexefnspireerd?  Kim geeft aan, dat er acht types van inspriatie zijn: kleur, materiaal, mensen, processen, woorden, tekenen, muziek en plaats. Dat zet mij aan het denken, nog nooit bij stil gestaan. Sommige mensen gebruiken de natuur als uitgangspunt, een ander stort zich in een techniek en maak zich die helemaal eigen. Ik ga dit voortaan toepassen bij het bekijken van werkstukken: is dit gemaakt vanuit een kleurencombinatie of heeft het muziek als basis? Hoe komen mijn eigen werkstukken tot stand? Ik heb al vaak een liedje met een mooie tekst als uitgangspunt genomen. Soms is het ook alleen een stuk tekst. Ik ga nooit uit van een landschap en ik maak ook geen tekeningen.

Tender Hands
Het boek "Tender Hands" is ontstaan vanuit een gebeurtenis, de emoties die ontstonden en de tekst van het liedje "Tender Hands" van Chris DeBurgh. Precies het goede liedje op het goede moment.

In het boek heb ik gedeeltes van de tekst op stof gestempeld. Door het hele boek heen zitten handen, in allerlei technieken gemaakt, van vrouwen uit mijn directe omgeving. Vrouwen die mij na staan. Deze handen staan symbool voor het vangnet, wat ontstaat tussen vrouwen als er een noodsituatie is voor xe9xe9n van hen. Ik werk vooral vanuit emotie. Kan ik dat terugvinden in het lijstje van Kim?

Geen opmerkingen: