zaterdag 3 maart 2012

ding 24 - mediawijsheid


Tja, hoe mediawijs ben ik? Volgens de test ben ik gezakt!

Ik zou echt niet weten hoeveel kinderen op hun 10e een mobieltje krijgen en hoeveel mensen praten in het gezin over het computergebruik? Geen idee van....
Ik houd wél enthousiast mijn privéblog bij; ik heb een heel oud telefoontje, dus sms'en komt er niet van, hyves doe ik niet aan en mijn facebook zeurt ook al, dat ik niet vaak genoeg iets toevoeg.

Ik weet wel, dat computers en mobieltjes/twitten en twieten zó snel zó vreselijk opgenomen zijn in de dagelijkse bezigheden. We kunnen er never niet meer zonder! Het geeft ontzettend veel extra: overal informatie over kunnen krijgen/opzoeken, waar we ook zijn. Contact met elkaar houden, véél beter dan "vroeger". Is heel goed en erg leuk.

Staan we wel genoeg stil bij onze privacy? Mensen zetten de hele familie in vol ornaat en in allerlei situaties op Facebook. Er zijn de laatste tijd toch wel vaak berichten over hackers op sites, waarvan we juist hopen, dat ze veilig zijn.

In de dagelijkse praktijk in de bibliotheek kun je voor/met je klant veel voor hen betekenen. Je kunt niet alleen boeken leveren, maar extra informatie over een onderwerp, zoals allerlei sites met artikelen. Alleen, waar is dat extra pakketje tijd (en mensen) om dit met je klanten te doen? Ik heb eigenlijk geen tijd om met iemand voor het eerst een mailadres aan te maken.... En toch komen zulke dingen nog voor.

De Week van de Mediawijsheid is een prima moment om met meerdere stagiaires de tijd te nemen om voorlichting te geven over twitteren/hyves/facebook voor de iets oudere klant. Ook een Twitteraccount voor de bieb kan wel toevoegen: berichtjes over de start van de boekenverkoop, Boekenweekattentie, Voorleesdagen - overal kan Twitter voor ingezet worden.

1 opmerking:

BSWF coach zei

Hoi Irene, dat je gezakt bent voor de quiz, dat is geen schande, dat doet bijna iedereen.. Je moet zulke dingen ook maar net weten, en sommige vragen zijn alweer achterhaald volgens mij. maar het is een aardigheidje om wat mediawijsheidskennis op te doen. Een aantal dingen die je in je blog noemt komen in de komende verdiepdingen nog aan de orde en naast de week van de mediawijsheid hebben we in Sneek nu ook de maatschappelijke digisgtage. Hierbij helpen maatschappelijke stagiaires werkzoekenden die via het UWV doorverwezen worden via het programaa Kik en Tik om internetvaardigheden te leren. Indien succesvol wordt dit ook ingevoerd in de andere bibliotheken van Sudwest.....
En Peiteke en Akkelien twitteren al enthousiast onder @biebsudwest.
Gr. Janneke