dinsdag 27 april 2010

"Ik zoek een boek"

Een vrouw komt naar me toe: "Mevrouw, ik zoek een boek". Ik ben er even stil van, wat zeg je dan: "Veel succes, we hebben er genoeg!?" Of: "U hebt tot half zes de tijd, daarna is de bieb gesloten?"

Nee, nee, ik ben de wandelende reclamezuil van de bibliotheek, klantvriendelijk en (vooral) enthousiast en beleefd! Ik vraag, waar ze naar zoekt. "Nou, gewoon een MOOI boek". O-kee. Nu komen we ergens...

U bedoelt een goed verhaal, niet te zoet, geen bloedbad, lekker ontspannend. "Jaaaa", het gezicht klaart op. "Waar staan die?" "Heeft u ook een schrijver, die u mooi vindt schrijven?" Montefiori? Erica James? Binchy? We hebben ze niet apart in een kast staan. Je moet een paar namen weten, of in de computer duiken voor een leesadvies (of die reclamezuil aan haar mouw trekken).

Zo komen we samen tot een selectie. Het lukt altijd weer iemand iets mee te geven, waar ze naar uitkijken om in te beginnen. Kent u de boeken van de Bloemenserie? Heeft u "Valentina's schoenen" al gelezen of een ander boek van deze schrijfster?

Valentina's schoenenLaatbloeiersRozen en rococo

Bloemenserie bestaat nu uit 12 boeken van verschillende schrijfsters:

De geur van koffiebloesemSneeuwklokjes van de steppeDe wilde orchideeWitte JasmijnDe lelies van CaxefroDe granaatappel

Ik heb nog meer namen, die houd ik voor de volgende keer.

Ook leuk: twee vriendinnetjes: "Mevrouw..... ik zoek boeken over IJsland/struisvogels/cavia's. Zij ... meisje wijst naar vriendinnetje, heeft laatst zulke mooie boeken gekregen. Ze had een 8 voor haar werkstuk/spreekbeurt!!!  Toemaar...., dat is toch wel gewxe9ldig. Enthousiast duiken we in de computer en de kast. Hoera! Het lukt, boek gevonden, boek gereserveerd. Helemaal blij af.

Een paar weken later: Mevrouw...., ik had ook een 7/7,5/8!!!

Joepie, wat heb ik toch een leuke baan!.

Geen opmerkingen: