vrijdag 8 december 2023

Recept van de maand - chocoladetruffels

 


Oei, al weer een maand voorbij!
Ik zag al heerlijke dingen voorbij komen,
van mij deze keer een " weggevertje" met herinneringen.

Chocolade truffels

225 gr melk/pure chocolade reep
100 gr boter
2 eieren (alleen de dooiers)
een paar lepels gezeefde cacaopoeder
en/of hagelslag
papieren bonbonvormpjes

Chocoladereep in stukjes breken, 
boter en 3 eetlepels water toevoegen
daarna alles au-bain marie smelten.
Van de hete pan afhalen en voorzichtig doorroeren.
Het chocolademengsel af laten koelen (een uurtje ongeveer)

Dan eieren splitsen en de dooiers door het chocolademengsel
mixen. Dan in de koelkast laten opstijven, je moet er nog 
wel bolletjes van kunnen rollen.
Voor je dat doet, nog een keertje de mixer er door.

De cacaopoeder zeven in een bord (en ook wat op je handen)
Voor de afwisseling kun je ook een schaaltje hagelslag klaar zetten,
zodat je de gedraaide bolletjes óf door de 
cacao óf door de hagelslag kunt rollen. 
Bewaren in de koelkast.
Ik maakte het vroeger met mijn zoontje, om te gebruiken
als meebrengseltje als we bij mensen langs gingen.

Daarvoor die bonbonbakjes gebruiken
of in een (bewaard) cadeaudoosje met een laagje 
tissuepapier/bakpapier.

Als je misschien nog een chocoladeletter over hebt, is
die ook prima hiervoor te gebruiken. Ik gebruikte
dan de " gewone" letters: melk of puur. 



7 opmerkingen:

Elizabeth zei

Een eye opener! Want ik houd niet van chocolade, maar krijg het weleens. En om die reep of letter nu weer zo door te geven...
Dankjewel en alvast een fijn weekend!

De Breimeisjes zei

Oeh, lekker! En op dit moment liggen in sommige winkels nog chocoladeletters voor half geld :-)

Judy zei

Goed idee! Jammie!

Anoniem zei

Oh dat is lang geleden dat ik chocolade truffels maakten.Heerlijk.
Was poosje geleden bezig chocolade Au-Bain-Marie te smelten toen ik dacht wat gebeurt er nou,plotseling klonterden de chocolade,snapte er niks van.
Ging dus opzoek naar de oorzaak:water en chocolade zijn geen vrienden.Chocolade is vet,en dat mengt niet met water.Komt er water bij je gesmolten chocolade dan kan het dus gaan schiften.En dan lees ik nu bij jou over water bij chocolade doen.
Verloopt in dit geval het proces anders omdat je boter toevoegt?
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

miekequilt zei

Deze kocht ik vroeger in de plaats waar ik werkte, die waren zo lekker! Misschien ga ik ze eens zelf maken, want dat moet toch kunnen met jouw duidelijke recept.

In de weer zei

Oh, chocolade truffels, héérlijk !

ireneinhetatelier zei

Nog even over het water bij de boter en chocolade: het gaat niet spetteren, maar zet het niet heel hoog en let er op - snel beginnen met even doorroeren en daarna ook blijven opletten voor schiften.

Irene