zaterdag 11 december 2021

Even serieus- Dierenambulance

 


Sinds een paar maanden staat regelmatigde auto van 
Schoondochter een dagje bij ons geparkeerd. 
Ze werkt als vrijwilliger bij de Dierenambulance
Een ambulance voor dieren in nood en dan kom je
van alles tegen op zo´n  (lange) dag. 

Ik ben al bijgepraat over het opvangen van egels, 
zwerfpoezen  met kittens, hotspots van vogelgriep.

Wat vooral duidelijk wordt is het belang van het chippen 
van je huisdier. Ik ben er bij onze vorige kat mee begonnen,
het was eerst niet iets waar ik mee bezig was. 
Maar bij een kat/hond, die graag zijn territorium controleert
(noem het rondzwerven) is het wel belangrijk. 
Er kan immers van alles gebeuren, een opgejaagd dier
schiet wel eens de verkeerde kant op. 

De medewerkers van de Dierenambulance scannen een aangereden
huisdier om te zien of het gechipt is. Dan weet je, dat het een 
eigenaar heeft en kun je die op de hoogte brengen. 
Zorg er zelf goed voor, dat de gegevens van de chip bijgewerkt zijn.
Heb je een nieuw mobieltje met een ander nummer?
Werk het bij op het register van de chip!!
Wanneer de ambulance en daarna de dierenarts geen contact met de
eigenaar krijgt, mag het dier niet behandeld worden.
Daar schrok ik van. 

Schoondochter vertelde, dat de eigenaar daar toestemming voor moet 
geven. Misschien vinden ze het niet nodig. De dierenarts mag niet zomaar
behandelen en  zo kosten maken. 

Goed, waarom dit bericht? 
Als jouw huisdier op straat komt, kán er wat gebeuren. 
Dan is een chip fijn, want jij hoort ervan. 
Toen Julia twee jaar geleden 5 dagen vermist was,
was ik blij met die chip. Als ze dood gevonden werd, 
zou ik er van horen. Niks erger dan eindeloos in het ongewisse
blijven. Gelukkig stapte ze toen 's avonds ineens weer door het
kattenluikje....

Intussen weten de kleinzoons ook wat je moet doen, 
als je een egeltje vindt: wegen (kan op de keukenweegschaal),
kattenbrokjes geven (vooral geen melk) en daarna eventueel 
de Dierenambulance bellen.


3 opmerkingen:

Elizabeth zei

Goed dat je hierover schrijft! Ik bedenk me nu opeens dat ik mijn mobiele nummer niet heb door gegeven. Je hebt daar gewoon geen erg in...
Mooi werk doet je schoondochter!

miekequilt zei

Goed dat je dit bespreekt. Ik heb zelf geen huisdier, maar het lijkt me vreselijk als je dier vermist wordt.

Unknown zei

I really like it and I hope there is something new
ហ្គេមបាញ់ត្រី អនឡាញ