vrijdag 27 juli 2018

Lezen in de warmte - boekentips


kaartje van Buienradar op 24 juli


Twee dagen later,
in Overijssel zit ineens een lichtgeel stukje -
noodweer zorgt wateroverlast 
en een sterke daling van de temperatuur.
Hier was het vandaag 39 graden op het terras achter huis.

De huishouding is overgeschakeld op een tropenrooster:
vroeg op (Julia wekt mij even na vijf uur ´s morgens),
ontbijten en buiten een kopje thee, genieten van de "koelte"en rust.
Daarna de noodzakelijke werkzaamheden aan huishouding/boodschappen.

Als ik vrij ben, houden we een siësta en blijven we 
de rest van de middag binnen. 
Breien bij het Tourverslag is heel goed te doen. 

En lezen, ja, dat doe ik ook:



Terug naar Villa Rosa van Nicky Pellegrino 
is een heerlijk boek voor deze warme zomerdagen.

Stella heeft 25 jaar voor een bijzondere modeontwerpster gewerkt. Na haar overlijden
zit ze zonder werk en haar vriendin raadt haar aan een tussenjaar te nemen. 
Ze besluit een tijdje in Italië door te brengen en via een site voor huizenruil vindt ze
een villa vlakbij een dorpje.
De eigenaar van de villa gaat in haar appartementje en
Stella zoekt haar weg om nieuwe vriendschappen te sluiten met dorpsbewoners.
Intussen houdt ze mailcontact met de eigenaar en bouwt ook met hem 
een vriendschappelijk contact op.



Toen ik het uithad, dacht ik "als er een Terug naar Villa Rosa, dan moet er ook een Villa Rosa zijn".

En ja, het stond zelfs in de kast!
Dit boek gaat over andere mensen en speelt wat eerder.
Alice heeft zich van serveerster in een Italiaans restaurant opgewerkt tot kok in datzelfde
restaurant. Ze heeft zichzelf alles aangeleerd door goed te kijken en als haar baas
haar aanraad een zomer in Italië door te brengen om écht te leren koken van 
de locals, gaat ze met haar vriendin naar het buitenhuis van diens moeder.

We leren niet alleen dorpsgenoten kennen, maar ook Babette en haar man, die 
al heel erg lang op dit huis passen, als de eigenaresse afwezig is.

Babette observeert Alice  en bouwt, door met en voor haar te koken, een band op. 
Er wordt in beide boeken steeds over het eten gepraat, je krijgt steeds meer zin om
recepten op te zoeken en met net zo veel plezier als in het boek te gaan kokkerellen.

Als je op het tabje "boekentips" bovenaan mijn blog klikt staan daar nog een paar fijne boeken van Nicky Pellegrino. Allemaal heerlijke zomerboeken.


Van een heel ander kaliber is het volgende boek:
Onder de Vlinderboom van Pauline Vijverberg.
Ik had het net in de collectie gezet, toen op vrijdagmiddag een vaste klant
liep te zoeken naar "een mooi boek". Een oude dame, die veel leest en waar we 
elke vrijdagmiddag iets moois voor uit (moeten/willen) zoeken. 

Ik gaf het haar met de opmerking, dat het een prachtig boek leek, maar dat ik het zelf nog niet gelezen had. Ik kon het haar alleen aanraden op gevoel. 
Geen enkel probleem,ze vond het leuk om nu eens de eerste te zijn, die het zou lezen.

Een week later was ze er weer, met buurvrouw - samen in het taxibusje, voor het wekelijkse bibliotheekbezoek. Ze kwam heel ernstig naar me toe en gaf me een keurig verslag:
het boek speelt in twee periodes, ze vond het historische deel mooier dan dat van de tijd van nu.
"Ik haw gûlt oer het earste diel, sa ferdrietig!"
(ik heb gehuild om het eerste verhaal - ik werd er zo verdrietig van).

Ze raadde me het boek aan, ze was trots, dat ze mij nu eens een boek kon geven om te lezen.

dus, dat heb ik gedaan
Er zijn twee verhaallijnen -
In 1900 neemt het leven van de tweeling Clara en Tony een dramatische wending als de boerderij, waar ze wonen met hun moeder en opa, met de grond gelijk gemaakt wordt  door het Britse leger.
Ze worden gedwongen naar een kamp in de buurt van Pretoria te gaan, waar ze
veel ontberingen ondergaan. 

Het moderne verhaal gaat over Iris, die zich bezig houdt met epigenetica - hoe patronen uit het verleden, zich in het heden herhalen. Ze houdt zich bezig met onderzoek naar de gevolgen van zware ontberingen tijdens de zwangerschap op de genen van het ongeboren kind en hoe die gevolgen zich in latere generaties uiten. 
Iris heeft familie in Zuid-Afrika en komt tot de ontdekking, dat er tijdens 
de Boerenoorlog een zelfde situatie is geweest als in de Hongerwinter in Nederland. 
Extreme ontberingen geleden door vrouwen en kinderen, die in de kampen gevangen gehouden werden. De Britten hebben moedwillig het land plat gebrand, dieren geslacht en huizen verwoest
om de guerilla oorlog van de Boeren te ondermijnen.
Hier gebruikt men voor het eerst de term "verschroeide aarde" .

In de kampen was sprake van opzettelijke verwaarlozing door slechte onderkomens, zeer slecht voedsel en zeer slechte hygiëne.



Ik sluit me aan mijn mijn klant: prachtig boek met veel verdriet.
Geef nooit op, ga altijd door!


Op de site van Historiek legt Pauline uit, hoe ze het onderzoek gedaan heeft. 
Verdriet en lijden van je voorouders draag je in je eigen genen mee. 

Een boek om nog lang over na te denken. 



5 opmerkingen:

Elizabeth zei

Tjonge, 39 ... dat is echt heel hoog! Wij zitten in open gebied en dat scheelt toch wel een paar graadjes. Maar ik vind het echt veel te warm en ben blij dat het iets minder wordt...
Boeken lezen is ideaal met dit weer! En ik ben blij met je tips, ga ze meteen opschrijven en morgen zoeken in de bieb....
Geef Julia een knuffel van me!
Groetjes, Elizabeth

Happy Earl Grey zei

Met dit weer wordt er veel gelezen, het is zo'n beetje het enige dat je kunt doen met die hoge temperaturen. Bedankt voor de boekentips, altijd leuk voor later. Groetjes

Marguerite zei

Anders zeggen we altijd in bolBolswis het veel warmer dan bij ons.
Nu maakte het voor het gevoel niet zoveel uit. Van mij hoeven deze temperaturen niet.

Anny zei

Hier kon je de warmte bijna in plakjes snijden! Gelukkig is het nu koeler na een paar plensbuien
Maar er staat wel echt veel wind. Heerlijk leesvoer dat telkens weervoorspellers het lijstje gaat. Tja, er zijn van die boeken waarbij je eigenlijk een stapeltje tissues moest krijgen. Ik heb even een paar weken geleden “Reisverslag van een kat” gekocht. Staat nog in de kast... dat wordt vast snotteren.

Anny zei

Weersvoorspellers??? Dat je telefoon voor je denkt is toch wel lastig.