zaterdag 23 juli 2011

De Boat giet oan - zomer in Fryslân 2011

 Dit weekeinde vindt er in Fryslân een bijzonder evenement plaats: 200 historische schepen varen van Sneek, langs twee verschillende routes, naar Leeuwarden. Het is het jaarlijkse evenement van de Vereniging tot Behoud van he Historisch Bedrijfsvaartuig. Donderdagavond lagen de eerste boten al in IJlst, vrijdag ging het naar Sneek. Om  een beetje van de sfeer te proeven is hier een (fries) filmpje.
Vanmorgen gingen wij bij het riviertje de Zwette boten bekijken. Skearnegoutum was het eerste plekje. Er was koffie, muziek en de mooie plekjes werden langzaam voller.

It boat oan 007
It boat oan 008

Daarna naar Irnsum gereden om bij de Staande Mast Route te kijken. De brugwachter had het druk: elke vijf minuten open voor de mooiste boten.

It boat oan 014
It boat oan 035

It boat oan 039 
It boat oan 030
Volgens het informatiekrantje is de Bregetta in 1914 op de Czaar Peterwerf in Zaandam gebouwd.

It boat oan 021

Omrop Fryslân is er altijd bij, als er iets te beleven valt. "Hjoed" is een programmaonderdeel, wat actuele nieuwsitems uitdiept. Even kijken, waar zijn ze dan? Jaaa, ik zie ze:

It boat oan 023
Vanavond even naar hun programma kijken!

1 opmerking:

Anny zei

Leuke reportage van al die boten. Volgens mij was het ook op het landelijke nieuws. Of zag ik het in regionet? in ieder geval voelde ik mij op deze regenachtige zondag helemaal even uit!