donderdag 24 juni 2010

Deze tuin is geweldig!

Vanmorgen ontdekte ik in Hemelum, dorpje in Gaasterland, een prachtige tuin. Ik weet niet eens, of hij een naam heeft. Je herkent het aan de bakken met stekjes, die buiten langs de doorgaande weg staan. Erbij staat nog een belangrijk bord: je kunt er koffie/thee drinken en stekjes en kadootjes meenemen voor je eigen tuin of voor de oppas.

Hemelum 027
Dit zie je vanuit xe9xe9n van de vele zitjes. De tuin wordt beheerd door moeder en dochter: moeder is van de tuin/plantjes en hoe ze heten. Dochter is van koffie/thee/winkeltje. Minstens zo belangrijk is vader. Hij is van het onderhoud: hier wat snoeien, daar even de kruiwagen legen.. onmisbaar dus.

Hemelum 003
Verscholen in het groen kun je heerlijk rustig zitten en uitkijken over de bloeiende planten: vingerhoedskruid, papavers, campanula's, en nog veel meer.  Hoekjes op kleur, prixebeltjes met verschillende soorten kamperfoelie, clematissen en klimrozen. Vaak herken ik de plant wel, maar weet de naam niet. Zoals deze onbekende klimmer:

Hemelum 007 
Lange uitlopers, veel bloemen in een soort kuipjesmodel.

Hemelum 005
We mochten kiezen waar we gingen zitten, de koffie werd er heen gebracht.... hmmmm, genieten van de rust, de zon....vakantie op z'n best!  

Zoek het op als je in de buurt vqan Hemelum op vakantie bent. Het is een juweeltje!

1 opmerking:

jantsje bron zei

ja ik heb je gevonden, net als de naam van de onbekende klimplant:aristolochia, of duitse pijp.Wat een prachtig stuk over de tuin ik geef het door.groetjes Jantsje