maandag 29 september 2008

Start van m'n werkmiddag

Maandagmiddag is altijd een drukke middag. Als ik bij mijn balie kom, staat daar de oogst van de expeditieronde van die morgen. Tegenwoordig bijna altijd zes kratten met allerlei dingen: gereserveerde en teruggekomen boeken, post van andere locaties en ook nieuwe boeken.

Voor de uitlening begint, zorg ik ervoor dat publiekspc's aan staan. Hierop staan de verschillende catalogi en alle databanken, die de klanten kunnen gebruiken om boeken, tijdschriften, krantenartikelen en informatie op te zoeken. Op de Jeugdafdeling zet ik de spelletjes pc aan. De  stekker voor het licht in de vitrine met de verzameling vooral niet vergeten! Dan ga ik mijn jas ophangen, praatje maken met de collega's. Vxf3xf3r twee uur ben ik al druk bezig de kratten leeg te halen. Mijn collega probeert die zoveel mogelijk al voor me te doen, maar datlukt niet altijd. Ik maak een schifting tussen "eigen" boeken en reserveringen/aanvragen. Die boeken gaan voor, die wil ik snel beneden bij de Servicebalie hebben.

Werkplek_002

Ik scan het boek, krijg een geprinte bon met de naam en adresgegevens van de klant. Dan gaat er ook meteen een mailtje naar de klant. Als dat zo is, noteer ik dat op het briefje. Iemand, die geen emailadres heeft opgegeven krijgt sinds 1 september een kaartje. Dit wordt centraal verstuurd voor alle bibliotheken in ons Cluster. Voor 1 september werd de klant gebeld, daardoor bleven de boeken wel eens een paar dagen liggen. Lang niet iedereen is overdag telefonisch te bereiken.

Terwijl ik hiermee bezig ben, komen de eerste klanten al bij de balie. In het weekeinde is besloten lid te worden van de bieb, wil men een bepaald boek lezen, en dat moet meteen om twee uur geregeld worden. Om drie uur is de eerste run voorbij, ik breng de reserveringen naar beneden. Vaak een krat vol, er gaan heel wat boeken heen en weer. De expeditie komt de laatste jaren elke dag. Toen ik een paar jaar geleden begon als invalster, was dat 2x per week.

Dan is het tijd alle "eigen" boeken te scannen en daarna begint het opruimen. De collega, die beneden bij de Servicebalie helpt, brengt een volle kar met boeken mee naar boven. Zij gaat koffie zetten en ik begin met leegruimen en wegzetten. Intussen vragen beantwoorden, helpen bij de cataloguspc. Mijn koffie is meestal koud voor ik eraan toekom. Tegen vijf uur print ik de nieuwe reserveringslijst en ga bij de kast langs om deze boeken bij elkaar te zoeken. Die gaan weer in een expeditiekrat, klaar voor de rit van morgen. Tegen half zes en vele vragen verder, kondig ik de sluitingstijd aan.

Ik vergeet bijna te zeggen, dat de jeugdafdeling er ook bij hoort. Kinderen zijn al weer bezig met werkstukken en spreekbeurten. Dus vaak een beetje bijspringen. Het is zomaar half zes!

Geen opmerkingen: