vrijdag 20 november 2015

De oude timmerkist


Deze week haalden wij de timmerkist van mijn vader op. 
In elk huis heeft hij een werkplek gehad, met  de werkbank tegen de muur en de kist er naast.
Al het gereedschap is er uit en nu komt hij bij mij in het atelier.
Deze kist heeft is gemaakt toen hij op de Ambachtschool zat.
Die had je nodig als timmerman, al je gereedschap veilig opgeborgen
en altijd voor het grijpen.


Handige lades, die verschuifbaar zijn,
zodat je de grotere dingen onderin kunt leggen.
Zijn beide passers en de wetsteen voor het slijpwerk
heb ik gehouden.



Op het deksel zitten op maat gemaakte houders voor de zagen.




Toen we het gevaarte naar de zolder droegen, zei ActionMan:
"Vroeger hadden de koelies dit op de schouder!"
En dat was een waar woord! 
Deze kist is meerdere keren uit het ruim van een schip gekomen
en dat was nog in de tijd, dat er geen hijskranen voor gebruikt werden.


Zoiets wordt het, denk ik.

4 opmerkingen:

nelleke markesteijn zei

Wat mooi, zo'n aandenken aan je vader! En dat je de hele geschiedenis er van kent maakt het nog bijzonderder. Daarnaast is het ook nog eens een mooi meubelstuk :-).

conny's quilts en creaties zei

Wat een fantastisch aandenken aan je vader, super mooi zo'n echt doorleefde kist! Mooi om die nu in je eigen atelier te gebruiken.

Marguerite zei

Prachtig zeg!! Heerlijk om zo iets moois te hebben. Ik heb de schaven van mijn vader, was ook timmerman, hier ook te pronken liggen.
Zuinig op zijn hoor!!

Elizabeth zei

Wat gaaf zo'n oude kist van je vader. Natuurlijk moet je die bewaren en koesteren!
Hij krijgt nu een tweede leven als schatkist...